Niemand wil lawaai Zaventem onderzoeken

©belga

Geen enkel studiebureau is bereid een cruciale studie te doen naar de impact van het vlieglawaai boven de luchthaven van Zaventem. Er is nochtans zware druk van de rechter.

De studie speelt een sleutelrol in de oplossing voor het lastige dossier van de geluidshinder rond de luchthaven. De aanleiding is een gerechtelijke uitspraak van juli vorig jaar die federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) verplichtte een onafhankelijke studie te laten uitvoeren naar de effecten en de impact van het lawaai rond de luchthaven en op de omwonenden. Er zit flinke druk op de ketel, want de rechter gaf maximaal een jaar om het onderzoek af te ronden.

Bellot staat een half jaar voor de deadline weer bij af. De bedoeling was een gerenommeerd internationaal studiebureau aan te stellen, dat zowel de impact moest berekenen als oplossingen voor de lawaaihinder moest aanreiken. Bellot mikt op een topbureau om voldoende gewicht in de schaal te kunnen werpen als de resultaten gecontesteerd worden door de vele belanghebbenden.

In het dossier staan actiegroepen, burgemeesters, regeringen, de luchthaven en bedrijven lijnrecht tegenover elkaar. Eén studiebureau meldde zich aan bij het kabinet van de minister, maar dat bleek onlangs nog gewerkt te hebben voor zowel het Brussels Gewest als voor Brussels Airport, beide betrokken partij in het dossier. Nadat de minister noodgedwongen de enige kandidaat heeft moeten schrappen, staat hij met lege handen.

De minister wil het geweer van schouder veranderen. Hij wil samen met een advocatenbureau zelf studiebureaus contacteren om te polsen of ze het zien zitten. Hij wil in de eerste plaats ook weten waarom tot op vandaag niemand geïnteresseerd is. Het luchthavendossier is een politiek wespennest én een communautaire splinterbom. Maar het blijft opmerkelijk dat geen consultancykantoor zich wil wagen aan een studie.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud