Nieuwe problemen met Brusselse tunnels

©Photo News

De deplorabele staat van de Brusselse tunnels is met een zoveelste incident bewezen. De Leopold II-tunnel is zondag een tijdje gesloten nadat een brokstuk uit het plafond viel.

De tunnel, een belangrijk knooppunt voor pendelaars die de E40 vanuit Vlaanderen naar Brussel nemen, was na het incident ruim drie uur gesloten. Een team is bezig met een grondige inspectie die maandagmiddag klaar moet zijn. Voor de inspectie bleef de tunnel richting centrum in de nacht van zondag op maandag gesloten. Dat meldt Mobiris, het Brussels verkeerscentrum dat ook verantwoordelijk is voor de tunnels.

65.000
Dagelijks rijden er 65.000 wagens door de tunnel, op een totaal van 400.000 die elke dag in Brussel rond rijden.

Het is al langer geweten dat de Leopold II-tunnel in erbarmelijke staat verkeert. De tunnel is om de haverklap dicht voor oplapwerk, wat grote invloed heeft op de files in de hoofdstad. Het is één van de langste en meest gebruikte tunnels in het land. Dagelijks rijden er 65.000 wagens door de tunnel, op een totaal van 400.000 die elke dag in Brussel rondrijden. Hij verbindt voor Vlaamse pendelaars de E40 met de Brusselse binnenstad.

Scheurtjes

De Leopold II-tunnel staat symbool voor een diep probleem dat steeds meer aan de oppervlakte komt. In het Brusselse tunnelnet stapelen de incidenten zich op.

Vrijdag raakte bekend dat de Stefaniatunnel, een verkeersader aan de bekende Louizawijk waar elke dag 50.000 wagens doorrijden, nog minstens een jaar dicht blijft. Begin januari bleken bij een inspectie scheurtjes in het beton te zitten. De 'scheurtjestunnel' gaat nu dicht voor een grondige renovatie.

In november vorig jaar donderde ook al een betonnen brokstuk uit het plafond van de Rogiertunnel op het dak van de wagen van een Europese ambtenaar. Het toont hoe de Brusselse tunnels - mede door jaren van verwaarlozing - aan een grondige renovatie toe zijn.

Zwartepieten

Brussel Stad en Gewest zwartepieten intussen over de tunnels. Uit een inspectieronde langs alle tunnels is gebleken dat de kostprijs voor renovatie van het tunnelnet minstens 1 miljard euro zal bedragen.

Die torenhoge kosten doen het Gewest, bevoegd voor de tunnels, terugdeinzen. Daarom circuleren er scenario's om de tunnels Leopold II en die aan Wetstraat en Jubelpark helemaal dicht te gooien.

De Brusselse tunnels sluiten, is de Brusselse economie vernietigen.
Els Ampe
Mobiliteitsschepen Stad Brussel

Dat botst op verzet bij Els Ampe (Open VLD), schepen voor mobiliteit van de stad Brussel. 'De Brusselse tunnels sluiten, is de Brusselse economie vernietigen', aldus Ampe. De drie tunnels zijn namelijk cruciale schakels in het woon-werkverkeer naar de hoofdstad. 'De pendelaars? Het geld dat we besparen op renovatie kunnen we gebruiken om het openbaar vervoer uit te breiden', lieten bronnen in de Brusselse regering optekenen.

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) verwacht tegen eind deze maand een inspectierapport over de tunnels. Pas daarna worden knopen doorgehakt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect