Facebook verwijdert 15 Belgische verkiezingspagina's

Facebook greep in tegen enkele 'niet-authentieke' campagnesites. ©REUTERS

Het sociaal netwerk verwijderde in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen 15 Belgische Facebook-pagina's, die betrokken waren in een 'gecoördineerd niet-authentiek gedrag'.

Facebook moest in de laatste rechte lijn van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen alsnog ingrijpen. 

Het verwijderde 15 Facebook-pagina's. Twee daarvan werden eind vorige week het voorwerp van een flinke heisa, temeer omdat ze stevige taal bezigden. Een pagina had als naam 'Wouter Van Besien is een schijnheilig paterke' en probeerde de Groen-lijsttrekker voor Antwerpen met gesponsorde berichten in diskrediet te brengen. 

Een andere pagina titelde 'Bart De Wever opnieuw burgemeester'. Het is niet meteen duidelijk wie achter de Facebook-pagina's schuilging. De N-VA reageerde tegenover De Morgen niet te weten wie de pagina beheert. 'Wij werken enkel via de pagina van Bart De Wever', aldus woordvoerder Bram Bombeek. 'Die heeft genoeg bereik.' 

Niet-authentiek

De heisa leidde ertoe dat de pagina's, die pas vorige week online kwamen, meteen op de radar van Facebook kwamen. Het sociaal netwerk reageert veelal pas op zulke problemen als de pagina's gerapporteerd worden. 

'We hebben 15 Facebook-pagina's verwijderd, omdat ze betrokken waren in een gecoördineerd niet-authentiek gedrag, bestuurd door nepaccounts', laat het sociaal netwerk aan De Tijd weten. 'Dat soort gedrag is niet toegestaan, omdat we niet willen dat mensen of organisaties netwerken van accounts creëren om anderen te misleiden over wie ze zijn of wat ze doen.' 

Het sociaal netwerk lijkt vooral zwaar te tillen aan de nepaccounts die schuilgaan achter de pagina's. Het verbaast daarom niet dat de pagina's toch enige tijd online stonden. Het sociaal netwerk kan niet zomaar pagina's verwijderen. Het moet eerst achterhalen wie achter de pagina's schuilgaat en of die echt zijn of niet. 

Ernstig

De twee pagina's die online onder vuur lagen, adverteerden ook. Volgens een tool die De Tijd bezigt voor de analyse van advertenties op het sociaal netwerk, ontwikkeld door ProPublica, waren de boodschappen gericht op Vlamingen met interesse in politiek, van verschillende leeftijdsklassen. 

Facebook zegt het hele fenomeen 'zeer ernstig te nemen'. 'Het opschorten van niet-authentieke accounts is een van de manieren om de verkiezingen op ons platform te beschermen', klinkt het.  

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content