Corona boost voor online leerplatformen

©Wouter Van Vooren

Volgens een Europese enquête van de onderwijsuitgeverij Van In doet het Vlaamse onderwijs het beter dan gemiddeld in digitaal oefenen.

Van In, gekend van leerplatformen als Bingel en Diddit, onderzocht de effecten van corona op digitaal lesgeven bij meer dan 1.600 Vlaamse leerkrachten. Uit de resultaten blijkt dat 89 procent leerlingen minstens een keer per week oefeningen of taken liet maken op een digitaal platform, tegenover het Europees gemiddelde van 87 procent. Voor corona deed 62 procent van de Vlaamse leerkrachten dat, tegenover 59 procent Europees.

Corona heeft een boost gegeven aan digitaal onderwijs. De helft van de leraren gaf live digitaal les, terwijl voor corona maar 4 procent van de leerkrachten dat al had gedaan. 84 procent van de leerkrachten werkte minstens een keer per week met instructievideo’s.

Hogere werkdruk

Veel Vlaamse leraren ervaarden een hogere werkdruk: bijna acht op tien schat zijn eigen tijdsbesteding bij het voorbereiden van afstandslessen hoger in dan normaal. Een even groot aandeel raamt daarentegen dat hun leerlingen minder tijd besteedden aan school en huiswerk dan voor corona, tegenover 59 procent van het Europees gemiddelde. Vlaamse leerkrachten gaven evalueren én de hele klas tegelijk lesgeven aan als struikelblokken.

‘Het Vlaamse onderwijs heeft een grote sprong vooruit gemaakt in het gebruik van digitale tools tijdens de coronaperiode’, zegt Winfried Mortelmans, CEO van Van In. ‘Nu digitale accenten combineren met het traditionele onderwijs, en met name de beide inzetten waar ze een meerwaarde hebben, lijkt ons de ideale manier om het beste van alle werelden te hebben.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud