Financiële boost voor leren programmeren

©tijd

Binnen de vijf jaar krijgen 10.000 kinderen programmeerles buiten de schoolmuren. Voor dat plan voorziet de Vlaamse regering tot bijna 2 miljoen euro. Het klassieke onderwijs koopt zichzelf zo tijd.

'Mijn zoon wilde zo graag computers hacken.’ Voor Katelijne Duerinck was het een tijd geleden zoeken geblazen. Vlaanderen heeft sportclubs te over, maar workshops om haar kind volgens de regels van de kunst te leren programmeren waren dun bezaaid.

Duerinck ging voor de drastische optie: ze stampte zelf CodeFever uit de grond. Kinderen van 8 tot 15 kunnen er buitenschools leren programmeren. Betalend, maar wel ‘kwalitatief’, betoogt Duerinck.

In de lessenreeksen gaat het niet om zomaar experimenteren met code, robots of spelletjes. Kinderen moeten leren ‘computationeel denken’. Ze leren over de theoretische concepten die schuilgaan achter het programmeren.

‘Als je een robotje wil laten rondlopen in een cirkel, moet je begrijpen dat je daarvoor een lus van commando’s gebruikt’, legt Duerinck uit met een voorbeeld. ‘Moet het robotje stoppen als het op een landmijn trapt? Dan wordt het een conditionele lus.’

Als je een robotje wil laten rondlopen in een cirkel, moet je begrijpen dat je daarvoor een lus van commando’s gebruikt.
Katelijne Duerinck
Mede-oprichtster CodeFever

In een paar leeftijdsgroepen komen de kinderen in contact met lussen, variabelen, lijsten en andere programmeerconcepten. Die staan los van specifieke programmeertalen. Het klinkt allemaal weinig sexy, maar Duerinck ligt er niet wakker van. ‘Programmeurs hebben topjobs. Je mag daar niet naïef in zijn, programmeren leer je niet in een speelse workshop van drie uur.’ 

Budget

Vlaams minister van Innovatie Philippe Muyters kan de iets schoolsere aanpak van CodeFever smaken. ‘Computationeel denken moet een basisvaardigheid worden. Alleen zo kunnen we kinderen laten doorstromen naar wetenschap, wiskunde en technologie in het secundair en hoger onderwijs’, motiveert hij.

Katelijne Duerinck ©TIJD

Daar komt de komende vijf jaar ook een budgettaire injectie voor. CodeFever is nu al actief met 1.500 plaatsen op 22 locaties. De ambitie van Duerinck is om binnen de vijf jaar 10.000 kinderen te leren programmeren buiten de schoolmuren. Muyters wil tot 1,75 miljoen euro uittrekken om de expansie de komende jaren mee te ondersteunen. De organisatie zal aanwezig zijn in elke Vlaamse centrumstad. De Vlaamse regering moet na de zomer het actieplan wel nog goedkeuren en het bedrag finaliseren.

Computationeel denken moet een basisvaardigheid worden.
Philippe Muyters
Vlaams minister van Innovatie

Sluipenderwijs groeien de buitenschoolse programmeerklasjes zo net als de teken- en muziekacademie uit tot een aanvulling op het klassiek onderwijs. Dat komt goed uit, want het klassiek onderwijs ligt nog met zichzelf in de knoop over welke plaats leren programmeren moet krijgen. Na de zomer vervolgt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) het debat over de eindtermen: wat moeten onze kinderen kennen en kunnen? 

Tijd kopen 

‘We kopen onszelf hiermee tijd’, erkent het kabinet-Muyters. CodeFever moet met het geld ook lesmateriaal ontwikkelen dat leerkrachten dan later kunnen gebruiken als het klassiek onderwijs ermee aan de slag gaat. ‘We zorgen dat het secundair onderwijs een vliegende start zal kunnen nemen.’

©rv

De Vlaamse regering vult dus even een leemte op. Katelijne Duerinck ziet de aanpak in het klassieke onderwijs met lede ogen aan. ‘Het gaat allemaal zo traag. Het kan zijn dat het onderwijs over tien jaar eruit is hoe ze dit willen organiseren. Maar op tien jaar gebeurt veel. Tien jaar geleden bestond de iPhone niet. Ik wil niet dat onze kinderen deel worden van een verloren generatie.’

Maar ook de Vlaamse industrie krijgt een veeg uit de pan. ‘De bedrijven zouden dit project beter mee ondersteunen. Er zijn steeds meer digitale jobs die niet ingevuld raken. Een bedrijf zoals bijvoorbeeld het Gentse softwarebedrijf Showpad vindt niet voldoende IT’ers. Waarom geven zij geen kleine duw?’ 

Concurrentie voor (gratis) Coderdojo

Als CodeFever van de grond komt betekent kan dat stevige concurrentie betekenen voor Coderdojo, een gratis initiatief dat vandaag al op 50 locaties in België ontplooid wordt. 

Martine Tempels, directielid bij Telenet en de drijvende kracht achter Coderdojo in ons land: 'Ik vind het positief dat meer kinderen met programmeren in aanraking komen. Maar ik hoop dat een betalend privé-initiatief ons gratis aanbod niet wegduwt.' 

'CodeFever vraagt 240 euro voor 10 sessies. Dat is niet weinig, maar om leraren te betalen is geld nodig, dat begrijp ik. Onze coaches werken echter gratis, het zijn die vrijwilligers die ervoor zorgen dat ons aanbod gratis kan blijven. Zijn er genoeg goede coaches voor een betalend én een gratis initiatief? Zullen wij genoeg goede coaches kunnen blijven aantrekken? Ik weet het niet.' 

Tempels stelt zich nog vragen. Of Coderdojo ook kan putten uit de pot Vlaams overheidsgeld bijvoorbeeld. 'Wij zijn een vzw met een jaarbudget van 100.000 euro, hoofdzakelijk volstort door Telenet en een aantal andere privé-donateurs. Wij kunnen ook extra geld gebruiken, maar ik weet niet wat het kabinet van Philippe Muyters van plan is.'

'En ik merk dat CodeFever zich afzet tegen Coderdojo. Ik wil absoluut niet vervallen in gehakketak, maar het klopt niet dat de speelse aanpak van Coderdojo naïef zou zijn, of minderwaardig. Integendeel, per vijf kinderen hebben wij één coach, die hen van heel nabij opvolgen tijdens de lessen. En onze aanpak is speels, ja, maar onderzoek leert net dat die aanpak de beste resultaten oplevert.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content