reportage

‘Het huis van de burgemeester is het eerste dat onteigend wordt'

De luchthaven heeft plannen voor de bouw van een 18 meter hoge geluidswerende muur, zoals er nu al één in Steenokkerzeel staat om de huizen af te schermen. ©Tim Dirven

De burgemeester van Steenokkerzeel Kurt Ryon (N-VA) dreigt zelf zijn huis te verliezen als Brussels Airport zijn uitbreidingsplannen doorvoert. ‘Ik protesteer niet voor mijzelf, maar voor heel het dorp.’

‘Ons dorp mag geen tweede Doel worden’, met die woorden trok burgemeester Kurt Ryon van leer tegen de mogelijke uitbreiding van de luchthaven van Zaventem. Brussels Airport brengt morgen in een vergadering de omwonenden op de hoogte van zijn plannen. In het meest ingrijpende scenario zou de start- en landingsbaan 25L worden doorgetrokken tot in Erps-Kwerps, een uitbreiding met 95 hectare die de onteigening van 22 huizen inhoudt.

De plannen gaan in Steenokkerzeel vlot over de tongen. In het gehucht Humelgem zouden verschillende huizen verdwijnen. ‘Dat is de echte reden voor het verzet van de burgemeester’, wordt gefluisterd. ‘Hij woont zelf in Humelgem, in het verlengde van de startbaan. Als ze die doortrekken, is zijn huis een van de eerste dat moet wijken. En dat terwijl hij net een grote renovatie achter de rug heeft.’

Ryon geeft toe dat hij zijn huis dreigt te verliezen. ‘Maar dat is niet waarom ik protesteer. Ik doe dit voor heel mijn dorp. Het kan niet dat Humelgem moet verdwijnen enkel omdat de vliegtuigen zo de strenge Brusselse geluidsnormen kunnen ontwijken. Men probeert de luchthaven op te schuiven naar Vlaanderen, zodat niet meer boven Brussel gevlogen moet worden.’

©Mediafin



Geluidsmuur

Voor Ryon gaat het niet enkel om de mogelijke onteigeningen. ‘Het plan is om van de landingsbaan een startbaan te maken, maar opstijgen brengt veel meer lawaai met zich mee. De geluidsoverlast zou verdubbelen.’

Om die geluidsoverlast in te perken, heeft de luchthaven een scenario klaarliggen om een geluidswerende muur te bouwen over een traject van vier kilometer. Die stenen dijk van 18 meter hoog zou de omwonenden moeten beschermen tegen het vliegtuiglawaai.

Een eind verderop in Steenokkerzeel werd een tiental jaar geleden ook al zo’n muur gebouwd over een afstand van 500 meter langs de Tervuursesteenweg. De stenen omwalling torent er boven de drieverdiepswoningen uit en schermt ze af van de ergste overlast. Of het helpt? ‘Geen idee’, zegt een bewoner die zijn hond uitlaat. ‘Je hoort de vliegtuigen nog steeds overvliegen, maar dat weet je op voorhand als je hier komt wonen. Die muur? Bomen hebben meer effect. Vroeger stond hier een bosje en dat hield het geluid vrij goed tegen, maar dat hebben ze gekapt om extra huizen te bouwen.’

Een echtpaar dat al sinds 1986 in Steenokkerzeel woont, merkt wel het verschil van de geluidsdijk. ‘Toen de muur er nog niet stond, daverde ons huis. Door de muur is het nu heel rustig. We zien de vliegtuigen wel landen, maar we horen ze niet meer’, lacht de vrouw.

Door de luchthaven op te schuiven naar Vlaanderen, probeert de luchthavenuitbater de strenge Brusselse geluidsnormen te ontwijken.
Kurt Ryon
burgemeester steenokkerzeel

Haar man vult aan dat niet iedereen zo veel geluk heeft om een huis te bezitten achter de beschutting van de muur. ‘De muur houdt het geluid niet tegen maar verplaatst het probleem. Hij werkt als een schans die het geluid de lucht in katapulteert. Als je daar vlak achter woont, zoals wij, dan zit je in de luwte. Maar 100 meter verder komt het lawaai dubbel zo hard weer naar beneden. Mensen die daar wonen, hebben veel meer last dan wij.’

‘Eigenlijk wisten we allemaal dat dit er zat aan te komen’, zegt een gepensioneerde man die een wandeling maakt in de Curegemstraat in Erps-Kwerps. Als het maximale uitbreidingsplan van de luchthaven doorgaat, zouden enkele huizen en een stuk van de straat moeten wijken. ‘Mensen die in de buurt goedkope grond kochten, wisten waaraan ze begonnen. Dat zijn nu vaak de hardste klagers.’

De buurtbewoners reageren met gemengde gevoelens. Niemand zit te wachten op nog meer lawaai, maar de meesten beseffen ook wel het enorme economische belang van de luchthaven voor de regio. Na de haven van Antwerpen is de luchthaven van Zaventem de grootste jobmotor in ons land. ‘Veel mensen uit de buurt danken hun job aan de luchthaven’, zegt een voorbijganger. ‘We moeten dus niet te veel klagen over overlast. Dat geluid went wel.’ Een beetje verderop staat een auto geparkeerd met op de achterruit de veelzeggende boodschap: ‘I love my airport’.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content