NMBS maakt vaart met Antwerps voorstadsnet

De tram aan het Astridplein ©Photo News

De realisatie van een voorstadsnet in Antwerpen, een geïntegreerd netwerk van alle openbaar vervoer, krijgt vorm. De raad van bestuur van de NMBS is de besprekingen over een ontwerp begonnen. Maar de plannen veroorzaken een opstoot van communautaire koorts.

Het Brussels voorstadsnet, het Gewestelijk Expresnet, is in volle aanbouw. Dat komt erop neer dat pendelaars die in een straal van 30 kilometer rond de hoofdstad wonen per trein, metro, tram of bus snel op hun bestemming aankomen In het regeerakkoord is afgesproken om ook in Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi vergelijkbare voorstadsnetten te realiseren, een project dat de codenaam Angelic meekreeg.

De plannen voor Antwerpen zijn het verst gevorderd. De lokale besturen van de Antwerpse randgemeenten kregen deze week een eerste presentatie, met een kaart die de contouren schetst van het nieuwe netwerk. Die zijn uitgetekend door een speciale stuurgroep, met daarin vertegenwoordigers van de vervoersmaatschappijen, federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR), Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en de bevoegde administraties.

©Mediafin

Niemand wil het zo noemen, maar het plan komt neer op een ‘voorstadsnet light’. ‘Het is niet de bedoeling om zoals in Brussel een apart treinnet te creëren door spoorlijnen te ontdubbelen. Er komen geen massa dure nieuwe investeringen in infrastructuur. Het is de bedoeling om vooral in te zetten op een veel hogere frequentie van treinen op het bestaande netwerk en daarnaast de dienstregelingen van de NMBS en De Lijn beter op elkaar af te stemmen’, is te horen.

De raad van bestuur van de NMBS wil voor eind dit jaar knopen doorhakken. Dan verwacht Galant een definitief rapport. Die strakke deadline is ook een gevolg van het nieuwe investeringsplan waar de NMBS en de infrastructuurbeheerder Infrabel aan werken. Er moet snel duidelijkheid zijn over het financiële plaatje voor het budgettaire kader van het investeringsplan.

De PS doet lastig. De partij wil dat Brussel prioriteit krijgt vóór de NMBS begint aan het voorstadsnet in Antwerpen.

Toch blijkt het laatste woord over de investering in Antwerpen niet gezegd. De NMBS wil alleen extra treinen inleggen als voor die treinen de zogenaamde rijpadvergoeding wegvalt, die ze aan Infrabel betaalt. ‘Dat wordt voor Galant nog een zware noot om kraken’, is te horen.

De vergevorderde plannen veroorzaken een opstoot van communautaire koorts. De PS stelt vragen bij de timing. ‘Het voorstadsnet in Brussel is nog altijd niet klaar, hoewel de oplevering beloofd was in 2012. Zou de NMBS niet beter al haar energie daaraan besteden, voor ze zich in een nieuw project in Antwerpen stort?’ 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect