Nieuw referendum hangt als zwaard van Damocles boven Oosterweel

Een simulatie van Ringland. ©rv

De N-VA wil een nieuw Antwerps referendum vlak voor de lokale verkiezingen vermijden. Om te verhinderen dat de actiegroepen zo ver gaan wacht de Vlaamse regering met de bouwaanvraag.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) geeft het Vlaams Parlement morgen een stand van zaken over de geplande Oosterweelverbinding die de Antwerpse ring moet sluiten (zie kaart). De Vlaamse regering hoopt in de tweede helft van dit jaar met de werken op de Antwerpse Linkeroever te starten.

Het moet CD&V pijn doen dat de Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) en Weyts voor de foto van de symbolische eerste spade zullen mogen poseren. CD&V’er Kris Peeters, die recentelijk naar Antwerpen verhuisde, had als minister-president jarenlang een spade in zijn koffer liggen in de hoop ze in de Antwerpse grond te kunnen steken.

©Brecht Vanzieleghem

Maar de N-VA dreigt op dezelfde problemen te botsen als CD&V zeven jaar geleden. Toen stond Antwerpen op zijn kop door een referendum over de Oosterweelverbinding, uitgelokt door de actiegroepen. Hun zege verplichtte de toenmalig minister-president Peeters tot een aanpassing van de plannen en leidde tot jaren tijdverlies.

De burgerbeweging Ringland deed de voorbije jaren een nieuwe wind waaien in het protest tegen de Oosterweelplannen door te ijveren voor een overkapping van de Antwerpse ring. Het gevolg is dat Ringland samen met andere actiegroepen in sneltempo genoeg handtekeningen verzameld heeft voor een nieuwe volksraadpleging over Oosterweel. Weinigen twijfelen eraan dat ze een referendum ook dit keer zullen winnen.

Wapens

Of de actiegroepen met hun referendum doorgaan, hangt af van de onderhandelingen. Er is nog discussie over de precieze plannen voor het tracé op de rechteroever van de Schelde. Daar pleiten de actiegroepen voor het zogenaamde haventracé als alternatief voor Oosterweel. Weyts is erin geslaagd alle spelers om de tafel van Alexander D’Hooghe te krijgen, die als intendant de overkapping van de Antwerpse ring onderzoekt.

Peter Vermeulen. ©Dries Luyten

‘Dit zijn cruciale onderhandelingen’, zegt Peter Vermeulen van Ringland. ‘De Vlaamse regering wacht om haar bouwaanvraag voor de werken op de rechteroever  in te dienen om voorrang te geven aan de gesprekken. Die standstill is positief voor de sfeer.’ 

De actiegroepen willen vooral duidelijkheid over de overkapping: is het technisch mogelijk om een dak te leggen op de Antwerpse ring en is er geld voor? Dat is geen sinecure, want volgens D’Hooghe is het prijskaartje van een volledige overkapping van de ring 9 miljard euro. Dat is bijna drie keer zoveel als de Oosterweelverbinding zelf.

De actiegroepen verwachten dat de Vlaamse regering volgende maand of ten laatste in maart haar kaarten op tafel legt. Als Weyts en co. niet met voldoende over de brug komen, kunnen de actiegroepen naar eigen zeggen niet anders dan een nieuw referendum uitlokken. Zo kunnen ze tegelijkertijd het ultieme wapen inzetten: een procedureslag bij de Raad van State. ‘Alle wapens liggen op tafel, maar voorlopig worden ze niet ingezet’, luidt het bij een betrokkene.

Dit zijn cruciale onderhandelingen.
peter vermeulen
ringland

De N-VA wil dat scenario het koste wat het kost vermijden, want anders dreigt een nieuwe Oosterweelcrisis net voor de lokale verkiezingen van oktober 2018. De entourage van Peeters is alvast ‘benieuwd’ hoe De Wever de dreiging van dat nieuwe referendum zal oplossen.

Weyts hoopt de actiegroepen de komende weken verder te overtuigen door de discussie weg te halen van de tracés - Oosterweel of niet - en meer in te zetten op alternatieve projecten om de leefbaarheid van de stad te verbeteren. ‘Uiteindelijk is de tracékeuze ondergeschikt aan het doel: een betere leefbaarheid en mobiliteit in Antwerpen’, luidt het in regeringskringen. ‘En laat ons eerlijk zijn: door de voorbereidende werken zijn we al lang voorbij het point of no return.’

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content