reportage

‘Ondernemen kun je in de klas leren'

De leerlingen van de Vilvoordse school Virgo+ oefenen de presentatie over de minionderneming waar ze maanden aan hebben gewerkt. ©Kristof Vadino

Binnenkort komt in elke school ondernemerschap aan bod. Scholen kunnen daarvoor de mosterd halen in Vilvoorde. De technische en beroepsschool Virgo+ won onlangs een Europese prijs als ‘meest ondernemende school’ van België.

‘Meneer, hoe moet ik de presentatie dan afsluiten? Ik ga vergeten wat ik moet zeggen.’ Wanneer Dan Eli zijn uitleg voor de klas al lachend met een dab (een populaire dansbeweging bij jongeren, red.) afsluit, grijpt leerkracht Nabil Foki in. ‘Dat kan niet. Je bedankt iedereen voor hun aandacht en nodigt ze uit een kijkje te komen nemen bij jullie stand.’

De leerlingen van de bso-richting business support in de Vilvoordse school Virgo+ oefenen de presentatie van hun minionderneming. Het is de laatste repetitie voor ze de producten waar ze maanden aan hebben gewerkt voorstellen aan familie en vrienden. Ook voor Foki is het een belangrijke avond. ‘Een succeservaring of een eerste verkoop maakt een wereld van verschil. Als dat niet lukt, is het voor mij de komende weken trekken en sleuren om het vuur voor hun minionderneming brandend te houden.’

We vinden het belangrijk dat al onze leerlingen met ondernemerschap in aanraking komen, want het is de toekomst van het land.
johan van engelant
directeur virgo+

‘Tegelijk willen we hen leren dat falen niet erg is zolang je er maar uit leert. Als je in een beschermde schoolomgeving met een mislukking leert omgaan, is de kans kleiner dat je later op dezelfde muur botst. Het omgekeerde gebeurt ook. Leerlingen die bij de start van het schooljaar denken dat ze geen eigen bedrijfje kunnen opstarten, zien we soms helemaal openbloeien. Ze worden zelfstandiger, hebben meer lef en ontdekken hun talenten. Ze merken dat ze goed zijn in marketing of in verkoop en nemen dat mee in hun studiekeuze.’

Eindtermen

Binnenkort zal ondernemingszin in elke school aan bod komen. De Vlaamse meerderheidspartijen sloten onlangs een akkoord over wat leerlingen moeten kennen en kunnen als ze de schoolpoort achter zich sluiten. Die nieuwe eindtermen bevatten naast economische en financiële vaardigheden dus ook ondernemingszin.

Oud-leerlingen maken populaire pulls

In het Brusselse straatbeeld zijn regelmatig pulls (foto) te zien met opschriften in typisch Brusselse jongerentaal zoals ‘D’office ket’ en ‘À l’aise ket’. Nicky Moreels en Simon Vanuytrecht, ex-beroepsleerlingen van Virgo+, startten begin vorig jaar met KET.

‘Ik werkte in een discotheek en zag daar regelmatig T-shirts met slogans over Antwerpen. Ik wou mijn stedelijke identiteit ook tonen’, zegt Moreels. ‘We zijn aan de slag gegaan met leuzen die we vaak gebruiken en hebben vervolgens leveranciers gezocht en een businessplan opgemaakt.’

Daarbij hielp de oefening van de minionderneming tijdens hun zevende jaar. ‘Natuurlijk werk je in een andere omgeving, maar het hielp dat we al ervaring hadden met contacten met klanten, correspondentie, de opmaak van facturen en het bijhouden van kasboeken. We hebben er ook geleerd dat je groot mag denken, maar klein moet starten. We willen niet de fout maken om onnodige financiële avonturen aan te gaan. We bekijken het stap voor stap.’

Een pull van KET. ©rv

Eindelijk, zucht Johan van Engelant, de directeur van Virgo+. ‘We vinden het belangrijk dat al onze leerlingen in aanraking komen met ondernemerschap, want het is de toekomst van ons land. Zonder ondernemers draait de economie niet en is er geen budget voor andere zaken zoals de sociale zekerheid of cultuur. Ondernemerschap is deels aangeboren, maar je kan een hele reeks vaardigheden ook in de klas leren. Denk aan leren onderhandelen, risico nemen, samenwerken of creativiteit. Dat zijn vaardigheden die ook voor andere beroepen nuttig zijn.’

Daarom laat Virgo+ ondernemerschap ook doorsijpelen in studierichtingen waar het minder evident is, zoals personenzorg of secretariaat-talen. ‘Vandaag komt dat boven op de leerstof die leerkrachten sowieso moeten zien. Door de politieke beslissing komt er hopelijk meer ruimte om er ook in een vak als Engels mee bezig te zijn. Denk aan een bedrijfsbezoek aan een multinational, het leren van termen die in een bedrijfscontext worden gebruikt of commerciële brieven schrijven.’

De school wil de werkvloer zo veel mogelijk binnenhalen in de klas. Naast de minionderneming en bedrijfsbezoeken zet Virgo+ ook in op stages, ondernemers voor de klas laten spreken en het opzetten van acties door leerlingen. Die mentaliteit zit ook in kleine details. In een van de klaslokalen hangen citaten zoals ‘sell the problem you solve, not the product’, die de leerlingen moeten inspireren om te ondernemen.

 

Sollicitatiegesprek

Voorts heeft Van Engelant extra aandacht voor de achtergrond van kandidaat-leerkrachten. Zelf werkte hij jaren in een bank. ‘Een verhaal uit je eigen verleden blijft veel langer hangen bij de leerlingen dan kennis uit een handboek. Als we in het laatste jaar een sollicitatiegesprek oefenen, helpt het dat ik die ervaring vanuit mijn vorige job heb. Die lijn trek ik voor zover mogelijk door in het personeelsbeleid. Als ik verschillende kandidaten voor een vak heb, geef ik voorrang aan mensen met ervaring in een andere sector. Maar het is moeilijk om hen te overtuigen omdat ze hun anciënniteit niet altijd kunnen meenemen.’

Al die inspanningen leverden Virgo+ eerder al de titel ‘Ambassadeursschool’ op van de organisatie Vlaamse Jonge Ondernemingen. De school won zopas ook de Belgische prijs tijdens de jaarlijkse Entrepreneurial School Awards van JA Europe, de marktleider in cursussen over ondernemerschap. Een serieuze opsteker voor een technische en beroepsschool met een gemengde leerlingenpopulatie.

Gracien Noabagobetse is gedelegeerd bestuurder van de minionderneming Cup of Art, die gepersonaliseerde koffiekoppen verkoopt. ©Kristof Vadino

‘Onze gasten nemen het bij de presentatie van hun minionderneming vanavond op tegen leerlingen uit aso-scholen’, zegt Foki. ‘Die hebben meer ervaring met presenteren voor een groep en spreken beter Nederlands. Dat weten mijn leerlingen maar al te goed. Maar ze weten ook dat er één zin is die ik niet wil horen in de klas: ‘Wij zijn maar bso, meneer.’ Deze leerlingen hebben andere vaardigheden. Ze zijn creatief, inventief en kunnen meer dan hun mannetje staan op stressvolle momenten.’

Terwijl Foki vertelt, horen we Gracien Noabagobetse luidkeels juichen. Hij is gedelegeerd bestuurder van de minionderneming Cup of Art, die gepersonaliseerde koffiekoppen verkoopt onder de slogan ‘A cup as unique as you’, en heeft net vier koppen aan onze fotograaf verkocht. Gracien belooft ze binnenkort aan huis te leveren.

‘Zie je wel dat dit een goed product is?’, zegt hij lachend tegen zijn klasgenoten. De groep van Gracien worstelde met het prototype van haar eerste idee en raakte ontmoedigd. Pas daarna beslisten de leden om koffiebekers met lijmvernis te bewerken. ‘Wie op zijn werk koffie drinkt, doet dat uit saaie bekers. Onze modellen zijn kleurrijk en kunnen inspiratie geven op een doods moment’, pitcht hij enthousiast.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content