Advertentie

Peperduur ticketsysteem De Lijn op de wip

De ontwikkeling en uitrol van het Retibo-systeem kostte al 150 miljoen euro.

De Lijn overweegt een megaproject van 150 miljoen euro te dumpen.

De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn overweegt haar eindeloos vertraagde miljoenenproject Retibo stop te zetten. Dat vernam De Tijd van meerdere bronnen.

Retibo is de afkorting van Registratie-, Ticketing- en Boordcomputer. Het platform omvat de zwart-gele toestellen waarbij reizigers met hun Mobib-chipkaarten betalen. Via de boordcomputer kunnen chauffeurs hun routebeschrijving lezen en de verkeerslichten beïnvloeden. Met Retibo moest De Lijn ook alle reizigers, ook abonnees, kunnen tellen.

Het werd snel duidelijk dat het project veel te complex was en de timing niet realistisch.

Het contract, met een prijskaartje van 97 miljoen euro, werd in 2011 toegekend aan een consortium rond de Zaventemse ICT-groep Prodata. Toenmalig minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) wilde het project afronden tegen 2015. Maar al snel werd duidelijk dat Retibo veel te complex was en de timing niet realistisch. Zowel de ontwikkeling van de software als de uitrusting van bussen en trams liep vertraging op. Een Oostenrijks bedrijf moest leverancier Prodata van het faillissement redden.

De start van het Retibo-project werd in 2011 door de toenmalige minister van Mobiliteit, Hilde Crevits (CD&V) nog feestelijk ten doop gehouden.

Het budget voor Retibo liep vorig jaar al op tot 149,8 miljoen euro. Toch blijft het megaproject een zorgenkind. De Lijn wacht nog altijd op de software voor de integratie van biljetten, dagpassen en rittenkaarten in het Mobib-systeem. Ook de gebrekkige reizigersinformatie is deels te wijten aan vertragingen bij Retibo. De problemen met het reizigersplatform is slechts een van de vele grote kopzorgen voor de Vlaamse vervoersmaatschappij. 

Vertragingsboete

©rv

De Lijn is voorzichtig over haar plannen met Retibo. ‘We zijn de rest van het project aan het herbekijken, inclusief alternatieve scenario’s’, zegt woordvoerder Tom Van de Vreken. ‘Er lopen gesprekken met de leverancier.’

Hij wijst ook op een reeks nieuwe technologieën. Via een app op de smartphone verkocht De Lijn in ruim een jaar al 370.000 m-tickets. De vervoersmaatschappij wil ook 3D-camera’s testen om reizigers nauwkeuriger te tellen.

Zulke ingrepen dreigen Retibo gedeeltelijk overbodig te maken. Het project volledig stopzetten lijkt onmogelijk. Alle bussen en trams zijn uitgerust met de apparatuur. Volgens een bron wil De Lijn daarom de goede stukken uit Retibo halen en de rest dumpen. Hoeveel geld De Lijn dan kan recupereren, is onduidelijk. De leverancier kreeg in 2013 al een ‘vertragingsboete’ opgelegd van 1,25 miljoen euro. Dat bedrag kan oplopen tot 5 procent van de aanbesteding.

De Lijn overwoog eerder al de stekker uit Retibo te trekken en opnieuw te beginnen, maar verlengde het project alsnog. ‘Mijn haargrens is de afgelopen vijf jaar gevoelig verschoven en daar heeft Retibo een groot aandeel in’, zei Roger Kesteloot, de topman van De Lijn, daarover.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud