Advertentie
netto

Schauvliege krijgt tegenwind over mobiliteitsscore voor huizen

©Photo News

Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) werkt aan een 'M-score' of mobiliteitsscore voor woningen. Dat is een indicator die aangeeft hoe bereikbaar je huis is. ‘Als de testfase goed verloopt, dan wil ik dit verplicht maken’, zegt Schauvliege dinsdag in De Morgen.

Hoe lager de M-score, hoe beter de woning aansluit op het openbaar vervoer en op het wegennet, en hoe dichter ze ligt bij belangrijke voorzieningen zoals scholen, ziekenhuizen en winkels. Concreet wordt de M-score afgebeeld op een schaal zoals die van het energieprestatiecertificaat (EPC): met een gekleurde balk, van groen tot rood.

‘Het is de bedoeling om de consument bewust te maken van zijn woningkeuze’, legt Schauvliege uit. ‘Wie tegenwoordig een auto koopt, kent alle opties uit het hoofd. Maar als jongeren een huis of bouwgrond kopen, beseffen ze bijvoorbeeld niet altijd dat ze later misschien kinderen krijgen en dat die ook naar school moeten. Wie een huis koopt, moet van in het begin weten hoe bereikbaar dat is.’ Het zou de Vlamingen moeten stimuleren om in 'kernversterkende' gebieden te gaan wonen.

De beoordeling wordt momenteel ontwikkeld door de Universiteit Gent, die daarvoor subsidies krijgt. Eind 2015 moet de rekenformule klaar zijn. 

'Betuttelend'

Schauvlieghes coalitiepartners N-VA en Open Vld lopen niet meteen warm voor de plannen. N-VA-fractieleider Matthias Diependaele bestempelt het idee als 'betuttelend'. 'Mensen kunnen toch zelf wel inschatten hoe ver hun woning van hun werk of school ligt? Het lijkt me geen prioriteit. Als je de kritiek van die 40 professoren op het natuur- en milieubeleid van Schauvliege vandaag leest (in De Standaard, red.), zijn er nog wel wat andere scores die we zouden kunnen verbeteren.'

Ook Open Vld-voorzitster Gwendolyn Rutten schiet het idee af:

Regelneverij en betutteling lijken soms onuitroeibaar. Een mobiliteitstoets voor je huis: meer kafka moet het echt niet worden.— Gwendolyn Rutten (@RuttenGwendolyn) 16 juni 2015

Collega-minister voor Mobiliteit Ben Weyts laat verstaan dat hij eerst het voorstel van Schauvliege wil inkijken voor hij reageert. Michaël Devoldere, een raadgever van minister-Weyts, tweet intussen wel:

Misschien is ook een N-score nodig: een inschatting van hoe Noodzakelijk of Nuttig een nieuw ideetje is #zucht #keizer #koster #demorgen— Michaël Devoldere (@MDevoldere) 16 juni 2015

Het voorstel van Schauvliege krijgt niet enkel kritiek. Zo steunt mobiliteitsorganisatie VAB het voorstel. Woordvoerder Maarten Matienko spreekt op Twitter van een 'goed idee'. 

#Mobiliteitsscore woning goed idee: autoafhankelijkheid wordt bepaald door locatie werkplaats en woonplaats. VAB-onderzoek rekeningrijden— Maarten Matienko (@MaartenMatienko) 16 juni 2015

En Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) meent dat de mobiliteitsscore een stap kan zijn naar 'ruimtelijke ontwikkeling rond sterk openbaar vervoer in plaats van andersom'. Maar dan zijn er volgens de sp.a'er wel investeringen in dat openbaar vervoer nodig. 

Mobiliteitsscore huizen kan stap zijn nr ruimtelijke ontwikkeling rond sterk openb vervoer ipv andersom. Dan ook investeringen in OV nodig.— Joris Vandenbroucke (@JorisVDBroucke) 16 juni 2015

Integratie attesten

De Confederatie van Immoberoepen 'ziet weinig meerwaarde in een mobiliteitsscore voor woningen'. Wie vandaag een woning koopt, houdt sowieso rekening met de ligging en de nabijheid van scholen, winkels, ziekenhuizen en dergelijke, reageert de CIB. Zulke factoren bepalen mee de prijs. 'Het effect van zo'n mobiliteitsscore op de vastgoedmarkt zal dan ook miniem zijn', verwacht de CIB. 

De makelaarskoepel denkt dat er andere en betere instrumenten zijn voor een kernversterkend beleid. 'Wie met zijn kinderen rustiger wil wonen op het platteland, zal zich niet laten afschrikken door een lage M-score.'

CIB Vlaanderen merkt op dat Schauvlieghe eerder dit jaar net een gezamenlijk initiatief opzette met minister Annemie Turtelboom voor de integratie van attesten, opdat de verkoper met minder attesten zou worden opgezadeld. Nieuwe ideeën over attesten en verplichtingen - zoals ook de recente suggestie van een verplichte grondsondering of waterattest - druisen in tegen deze doelstelling, meent de CIB, naar eigen zeggen 'absoluut voorstander van het zo correct mogelijk informeren van de koper' op voorwaarde dat 'de regelgeving wel zinvol blijft'. Het kabinet Schauvliege herhaalt dat het de bedoeling is om de gesprekken over het eengemaakte attest tegen eind 2015 af te ronden en de regels in 2016 aan te passen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud