analyse

Schauvliege slikt statiegeld in om megadeal te redden

Joke Schauvliege moet haar statiegelddroom voorlopig opbergen. ©Photo News

Vlaams minister van Milieu Joke Schauvliege (CD&V) joeg een massa dossiers door de Vlaamse megaministerraad. Daarvoor moest ze haar omstreden statiegeldidee opofferen.

180 dossiers stonden vrijdag op de agenda van de laatste ministerraad die de Vlaamse regering voor de zomervakantie hield. Zaterdagochtend om 6 uur was de ministerraad na 20 uur onderhandelen voorbij. En er was tijdsdruk mee gemoeid. Vlaams viceminister-president Hilde Crevits (CD&V) wilde haar geplande vakantie niet uitstellen. 

Maar de meeste tijd, zowel tijdens de onderhandelingen als op de persconferentie zaterdagochtend, ging naar een dossier dat niet eens op de agenda stond: het verpakkingsplan van Vlaams minister van Milieu Joke Schauvliege (CD&V).

Eén aspect van dat plan vormde het grote struikelblok: de invoering van statiegeld op plastic flesjes en blikken. Volgens Schauvliege, die het idee enkele maanden geleden onverwacht lanceerde, is statiegeld essentieel om de tonnen zwerfvuil langs Vlaamse wegen te verminderen.

Maar de coalitiepartners Open VLD en N-VA wilden daar - onder druk van de industrie - niets van weten. Vlaams viceminister-president Bart Tommelein (Open VLD) floot Schauvliege vorig weekend in Het Laatste Nieuws al duidelijk terug. ‘Statiegeld opleggen? Gaan we niet doen’, klonk het ferm.

Wel op de agenda, niet op de agenda

Schauvliege besliste daarop het verpakkingsplan niet op de agenda te plaatsen. CD&V wilde het gevoelige thema in september herlanceren, en hoopte er zo lokaal mee te kunnen scoren in de campagne naar de gemeenteraadsverkiezingen in oktober.

Maar de tegenstanders Open VLD en N-VA wilden CD&V het gras voor de voeten wegmaaien en het verpakkingsplan, zonder statiegeld, meteen afkloppen. 

De regering bereikte uiteindelijk een compromis over het statiegeld. De verpakkingssector krijgt duidelijke doelstellingen opgelegd. Zo moet tegen 2023 65 procent van alle soorten plastic worden ingezameld en gerecycleerd.

Pas als de sector de strikte doelen van het Verpakkingsplan in 2023 niet haalt, zal de sector 'worden gevraagd statiegeld te organiseren of een beloningssysteem in te voeren'. Dwingend klinkt anders. 

Sleutelfiguur Schauvliege

Maar Schauvliege besefte dat ze eieren voor haar geld moest kiezen. De Oost-Vlaamse had een lange rij zware dossiers op de agenda geplaatst, zoals de betonstop, de boskaart, het klimaatplan, een luchtkwaliteitsplan, een asbestafbouwplan.

Met die dossierlawine creëerde ze weinig goodwill bij haar collega's. 'Elke minister heeft een paar dossiers bij en Schauvliege komt daar dan met een berg af, buiten alle proportie', zuchtte een N-VA'er. 'Veel van deze dossiers konden al veel vroeger klaar zijn', klonk het elders. 

Door bakzeil te halen op het statiegeld, dat er de komende vijf jaar niet komt, slaagde Schauvliege er wel in om haar andere dossiers allemaal te laten goedkeuren

Erfenis 

Dat was ook de belangrijkste wens van minister-president Geert Bourgeois (N-VA). Bourgeois begint wellicht aan zijn laatste jaar als 'MP' en wilde op de Belgische feestdag zijn erfenis verzekeren door uit te pakken met een groot akkoord.

Bart Tommelein kon uitpakken met zijn Energieplan, Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) met het decreet basisbereikbaarheid over het openbaar vervoer, en Schauvliege met al haar milieudossiers die Vlaanderen de komende decennia groener moeten maken.

'Ik zweet van de hitte maar glim van trots', zei Bourgeois zaterdag op de persconferentie. De minister-president, vaak bekritiseerd wegens zijn saaie bestuursstijl en droge dossiers, roemde nog eens de besparingen en investeringen van de 'grootste Vlaamse hervormingsregering ooit.' 

En zo stond de Vlaamse regering uitgerekend op 21 juli ('geen feestdag', dixit Weyts) voor het eerst sinds lang nog eens in het zonnetje.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect