Sp.a en Groen willen Antwerpse luchthaven dicht

©BELGA

Volgens de Antwerpse sp.a heeft de stad geen nood aan een toeristenluchthaven. Tegen 2030 wil de partij het terrein laten heraanleggen als park. Groen vindt de luchthaven 'irrationeel', Open Vld vindt een Antwerpse luchthaven voor zakenvluchten wel belangrijk.

Dat zegt de partij dinsdag nadat VLM Airlines maandag aankondigde bijna alle lijnvluchten vanuit de luchthaven van Antwerpen te schrappen. 

VLM Airlines biedt in Antwerpen lijnvluchten aan waar vooral zakenmensen gebruik van maken. Maandag liet het moederbedrijf van de maatschappij weten dat alle bestemmingen vanuit Antwerpen, op twee na, geschrapt worden. In plaats daarvan wil VLM inzetten op chartervluchten in opdracht van een of meerdere klanten. In de praktijk zijn die klanten meestal reisorganisaties, die volledige vakantiepakketten aanbieden.

 'Het gebruik van de luchthaven voor toeristische vluchten is een luxe voor mensen uit de Antwerpse regio, maar kan moeilijk rationeel verantwoord worden als amper 40 kilometer verder een nationale luchthaven ligt', reageert Antwerps sp.a-voorzitter Tom Meeuws dinsdag.

Europa

Meeuws wijst ook op het dreigende oordeel van de Europese Commissie dat boven de luchthaven hangt. Dat heeft betrekking op de publiek-private samenwerking die Vlaanderen in 2013 opzette met de Franse multinational Egis. Egis is de uitbater, maar Vlaanderen is nog steeds verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de luchthaven. Europa moet beslissen of het Vlaamse belastinggeld voor investeringen geen onrechtmatige staatssteun is.

Daarom wil de sp.a Antwerp Airport sluiten. De partij heeft daarvoor al een reconversieplan klaar: tegen 2030 moet de luchthaven dicht. Op de 180 hectare vrijgekomen ruimte zou een park komen, met aan de rand plaats voor scholen, woningen en recreatie. De huidige bedrijfsruimte blijft voor economische activiteiten bestemd. Voor de 60 personeelsleden moet een transitieplan komen in samenwerking met de VDAB en de sociale partners.

NMBS

Het verlies van een luchthaven in Antwerpen wil de sp.a opvangen met een nauwere samenwerking tussen de NMBS en Brussels Airport, met bijvoorbeeld snelle incheckbalies in het treinstation Antwerpen-Centraal. Om de verbinding met Zaventem voor de vliegende Antwerpenaar voordeliger te maken, wil de sp.a ook af van de Diabolo-taks die treinreizigers moeten betalen als ze een trein nemen naar of van de luchthaven.

Groen

Groen wil de luchthaven van Antwerpen 'zo snel mogelijk dicht'. Dat zegt Vlaams Parlementslid Ingrid Pira. Volgens Pira wordt de luchthaven al jaren kunstmatig in stand gehouden door subsidies van de Vlaamse regering.

'Op de luchthaven van Antwerpen worden al jaren lijnen opgestart en daarna onmiddellijk weer gesloten, dat is niet nieuw. De luchthaven heeft geen toekomst, ze is te klein en ligt te dicht bij dichtbevolkt gebied', zegt Pira, die het dossier opvolgt in het Vlaams Parlement. 'De Vlaamse regering houdt de luchthaven al jaren in stand met subsidies. Dit is totaal irrationeel, en de belastingbetaler draait daar voor op', zegt ze. 

Intussen heeft Pira een resolutie ingediend in het Vlaams Parlement, waarin ze de bevoegde minister Ben Weyts (N-VA) vraagt om het dossier van de luchthaven zo snel mogelijk in te dienen bij Europa. De Europese Commissie moet nagaan of de publiek-private samenwerking tussen Vlaanderen en de Franse multinational Egis geen onrechtmatige staatssteun omvat.

Open Vld

Antwerps Open Vld-kopstuk Philippe De Backer daarentegen wil niet weten van een sluiting van de Antwerpse luchthaven. Sp.a en Groen pleiten ervoor die te sluiten, nadat luchtvaartmaatschappij VLM maandag had laten weten fors te snijden in de vluchten van en naar Antwerpen. De Backer vindt dat Antwerpen wel degelijk nood heeft aan een eigen luchthaven, zij het dan voor zakenvluchten.

'De luchthaven van Deurne moet Antwerpen snel bereikbaar maken voor zakenlui. Dat is van groot belang voor onder andere de haven en de diamantsector', zegt De Backer. Om de luchthaven rendabel te houden, denkt De Backer aan samenwerkingen met bijvoorbeeld de hogesnelheidstreinen van Thalys.

De Backer benadrukt tot slot dat de overlast voor de buurt "zoveel mogelijk" binnen de perken moet blijven, en pleit daarom voor "structureel overleg met de buurt". De Antwerpse luchthaven ligt op enkele kilometers van het dichtbevolkte Antwerpse stadscentrum. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect