Advertentie
Advertentie

April op een na zwaarste filemaand sinds begin metingen

De Antwerpse ring was vorige maand het toneel van zwaar fileleed. ©BELGA

April was de op een na zwaarste filemaand op de Vlaamse wegen sinds het begin van de metingen in 2011. Waarschijnlijk zullen later dit jaar nog records sneuvelen.

Sinds het begin van de metingen in 2011 waren de files alleen juni 2019 zwaarder dan in april 2024. Dat blijkt uit metingen van het Vlaams Verkeerscentrum. Een gemiddelde werkdag in april was goed voor 167 kilometer file en 20 hinderongevallen op de Vlaamse snelwegen. Van de tien zwaarste filedagen in 2024 waren er zes in april.

Volgens Peter Bruyninckx, de woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum, zijn de belangrijkste oorzaken daarvoor de verkeersgroei, de aanhoudend slechte weersomstandigheden, het hoge aantal incidenten en de impact van enkele grote werven. Dat gaat onder meer over de E313 in Ranst door de vernieuwing van een brug, de Antwerpse ring bij het Sportpaleis door de aanleg van de Oosterweelverbinding en renovatiewerken aan de Leonardtunnel in Tervuren.

Advertentie

De filezwaarte was in april dit jaar 12 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. De filezwaarte is de vermenigvuldiging van de totale filelengte met de duurtijd van die files.

2023 was al een recordjaar op het vlak van files, toch liggen de cijfers van dit voorjaar alweer een stuk hoger. De files waren in februari, maart en april nooit eerder zo zwaar als dit jaar.

De afgelopen jaren waren mei en juni altijd de drukste maanden. De kans is dus groot dat in de komende maanden nog filerecords sneuvelen.

Vrachtwagens

De zwaarste files stonden de afgelopen jaren in Antwerpen. De E313 richting Antwerpen kende recordfiles, ook de Antwerpse buitenring was drukker dan normaal. Verder waren ook de Antwerpse binnenring en de Brusselse binnen- en buitenring het decor van veel files. Het filemaandrecord in Antwerpen dateert van januari 2023.

Het aandeel van vrachtwagens rond Antwerpen lag rond 20 procent. Dat is een stuk hoger dan in Brussel, waar het vrachtwagenaandeel rond 15 procent ligt.

De zwaarste filedag dit jaar was dinsdag 16 april. ‘Toen was er een zeer zware ochtendspits, waarvan de naweeën nog de hele dag voelbaar waren. Die dag werd gekenmerkt door zware regenval, veel verkeersdrukte, veel ongevallen en files door een aantal werven met veel impact’, zegt Bruyninckx.

Het tijdverlies, extra brandstofverbruik en extra uitlaatgassen hadden in april een prijskaartje van zo'n 476 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van de werkgeversorganisatie VBO en de autosectorfederatie Febiac.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.