Belgisch wagenpark veroudert zienderogen

België heeft een jong wagenpark, maar toch veroudert het jaar na jaar. ©Photo News

Het lijkt een contradictie: nergens in Europa rijden zoveel jonge auto's rond als in België en toch veroudert het wagenpark jaar na jaar. De groeiende tweedehandsmarkt is de verklaring.

Volgens de jongste statistieken rijden in ons land 5,71 miljoen personenwagens rond. Zowat een half miljoen daarvan krijgen we maar af en toe te zien omdat het oldtimers zijn. Het Belgische wagenpark is sinds 1970 meer dan verdubbeld. Samen met de bevolking blijft het aantal auto’s jaar na jaar groeien, maar het groeitempo neemt wel af. De markt is grotendeels verzadigd en de Belgische wegen zitten overvol.

Een typisch kenmerk van ons wagenpark is het grote aantal jonge exemplaren. Liefst 36 procent van de auto’s is jonger dan vijf jaar. Daarmee is België koploper in Europa. De jeugdigheid van het wagenpark heeft zowel met de autoverslaving van de Belg als met de ‘salariswagen’ te maken. Veel landgenoten hebben een bedrijfswagen als – fiscaal interessant – onderdeel van hun loonpakket.

Tweedehands

Toch wordt het Belgische wagenpark er eigenlijk niet jonger op. De gemiddelde leeftijd bedroeg eind 2015 8 jaar 8 maanden en 24 dagen, becijferde de sectororganisatie Febiac. Jaar na jaar neemt die gemiddelde leeftijd toe. In 2010 was de doorsnee auto 7 jaar en iets meer dan 11 maanden oud, in 2000 7 jaar en een dikke 4 maanden.

Auto’s worden steeds beter gemaakt en gaan daardoor langer mee. Mede daardoor draait de tweedehandsmarkt op volle toeren, al kunnen ook sociaal-economische factoren een rol spelen. Vorig jaar werden 673.325 occasiewagens ingeschreven, beduidend meer dan de 501.066 nieuwe wagens die erbij kwamen.

Mankementen

Het toenemend aantal tweedehands auto’s heeft ook een keerzijde: oudere wagens verbruiken en vervuilen meer. Bovendien hapert er vaker iets aan. Wie tweedehands koopt, doet dat uit geldgebrek en zal dus ook de neiging hebben op het onderhoud te besparen.

De pechverhelper Touring nam een steekproef om uit te vissen welke mankementen het meest voorkomen. Daaruit bleek dat bijna de helft van de tweedehands auto’s rondrijdt met een vervallen of zonder een blusapparaat. Ook de fluo veiligheidshesjes of EHBO-dozen zijn vaak niet in orde. En een op de vijf zou zijn ruitenwissers moeten vervangen.

Erger is dat 16 procent van het duizendtal auto’s dat werd nagekeken versleten remschijven had en 18 procent versleten banden. Technische mankementen die een reëel veiligheidsrisico vormen. Touring raadt automobilisten dan ook aan hun wagen regelmatig te laten controleren en herstellen. ‘Op tijd herstellingen laten uitvoeren of banden vervangen bespaart op termijn veel meer dan te wachten met reparaties.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud