Britten annuleren 'brexit-ferry' naar Oostende

Zicht op de haven van Oostende. ©rv

De Britse overheid heeft de nieuwe lijn Ramsgate-Oostende geschrapt, bedoeld om de verkeerschaos na de brexit op te vangen.

De Britse overheid beëindigt het contract ter waarde van 15,8 miljoen euro met het bedrijf Seaborne Freight. 

Seaborne Freight zou de nieuwe lijn Ramsgate-Oostende uitbaten om de verwachte druk op de haven van Dover te verlichten na de brexit, voorzien voor 29 maart. Daar passeren dagelijks tienduizend trucks, die door douaneformaliteiten na de brexit tegen ellenlange wachttijden zouden aankijken.

Maar Seaborne Freight had geen enkele ervaring met de organisatie van dergelijk transport en beschikte niet over de juiste schepen.

Politiek werden al langer vragen gesteld bij de haalbaarheid van de opdracht. Ook Oostends burgemeester Bart Tommelein (Open VLD) was niet overtuigd van de capaciteiten van het bedrijf.

Een woordvoerder van het Britse departement voor Transport geeft toe dat het duidelijk is dat de rederij niet klaar was om de lijn te exploiteren. De Ierse reder Arklow Shipping zou Seaborne Freight met schepen ondersteunen, maar trok zich terug.

'De overheid voert gevorderde gesprekken met een aantal bedrijven om extra vrachtcapaciteit mogelijk te maken in het geval van een harde brexit, ook via de haven van Ramsgate', klinkt het.

In Groot-Brittannië wordt naar aanleiding van de mislukking opgeroepen tot het ontslag van Transportminister Chris Grayling. Anna Soubry, parlementslid voor de Conservatieven en voormalig minister onder David Cameron, heeft Grayling opgeroepen om na te denken over zijn functioneren. 

In een reactie geeft burgemeester Tommelein aan niet geheel verbaasd te zijn.

'Het bewijst dat het nieuwe stadsbestuur en Haven Oostende het bij het rechte eind hadden om harde economische garanties te eisen. We hebben momenteel nog geen bevestiging van de Britse overheid dat ze met andere partners aan het onderhandelen is. Mocht dat het geval zijn, dan blijven wij in elk geval op dezelfde lijn: we zijn voorstander van een nieuwe lijn, maar enkel met de nodige garanties, zowel financieel als op het vlak van veiligheid'.

Chaos

Er wordt gevreesd voor grote logistieke chaos na 29 maart, omdat de vrije doorgang van goederen en diensten naar de 28 EU-landen wegvalt als het Groot-Britannië zonder deal uit de Europese Unie verdwijnt.

Brits premier Theresa May is er niet in geslaagd om de door haar onderhandelde deal door het parlement te krijgen. Ze probeert nu om nieuwe onderhandelingen op te starten met de EU.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect