Brussel int boetes voor nog meer vervuilende wagens

Het Brussels gewest heeft sinds begin 2018 een lage-emissiezone (LEZ) om de luchtkwaliteit in de hoofdstad te verbeteren. ©doc

Ook dieselauto's met een motor met Euronorm 2 en vervuilende benzinewagens mogen het Brussels gewest niet meer binnen. Chauffeurs die de regels aan hun laars lappen, riskeren 350 euro boete.

Het Brussels gewest heeft sinds begin 2018 een lage emissiezone (LEZ) om de luchtkwaliteit te verbeteren in de hoofdstad. Geleidelijk worden steeds meer categorieën vervuilende voertuigen geweerd.

Sinds januari 2018 mogen dieselvoertuigen voor en vanaf Euro 1 niet meer rijden in het gewest.

Dat verbod werd begin 2019 uitgebreid naar dieselvoertuigen met de Euro 2-norm en benzinevoertuigen voor en vanaf Euro 1. Er werd een overgangsperiode van 3 maanden ingevoerd, zodat automobilisten voor wie de nieuwe criteria van toepassing zijn zich konden aanpassen aan de wet. Tot nog toe kregen de voertuigen die in overtreding waren een verwittiging. Vanaf maandag 1 april loopt die gedoogperiode af. Voortaan worden ook chauffeurs van die wagens die het Brussels gewest binnenrijden, bestraft met een boete van 350 euro.

Een 'latentieperiode' waakt er wel over dat hetzelfde voertuig niet meerdere overtredingen kan begaan gedurende drie maanden. Chauffeurs krijgen zo de tijd om van voertuig te veranderen of te kiezen voor meer duurzame verplaatsingen.

Sinds 1 januari 2019 werden meer dan 9.000 verwittigingen en 133 boetes naar automobilisten verstuurd.

Wie toch met zijn vervuilende auto Brussel wil binnenrijden, kan een dagpas van 35 euro kopen. U kunt maximaal acht dagpassen per jaar per voertuig kopen.

Meer informatie is te vinden op een speciale website.

©Mediafin

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud