Containerrederij CMA CGM ontloopt monsterboete voor grote sigarettensmokkel

Een schip van CMA CGM dat op de Westerschelde op weg is naar Antwerpen. Een dergelijk schip leverde in februari 2018 in de havenstad containers af waarin meer dan 152 miljoen als drinkglazen aangegeven sigaretten verstopt waren. ©BELGA

Een van de grootste containerrederijen in de wereld, CMA CGM, is vrijgesproken voor een grootschalige sigarettensmokkel via de haven van Antwerpen. CMA CGM riskeerde in het slechtste geval een miljardenboete.

Zowel het Franse moederbedrijf CMA CGM SA als de Belgische poot CMA CGM Belgium en de Turkse poot CMA CGM Deniz Acenteligi A.S. moesten voor de correctionele rechtbank van Antwerpen verschijnen. De op twee na grootste containerrederij in de wereld was door Douane & Accijnzen gedagvaard samen met nog twaalf andere personen en vennootschappen die volgens de douane een rol speelden in een grote sluikinvoer in 2018 van meer dan 152 miljoen stuks sigaretten zonder geldige fiscale zegels.

De essentie

  • Douane & Accijnzen legde in 2018 een smokkel bloot van meer dan 152 miljoen sigaretten via de haven van Antwerpen.
  • De smokkel was mogelijk omdat bij de rederij CMA CGM documenten waren opgesteld waarin zowel sprake was van sigaretten als van drinkglazen.
  • De douane achtte de containergroep daarom mee verantwoordelijk, maar de rechtbank spreekt CMA CGM vrij.

De bal ging aan het rollen op 15 februari 2018. Toen ontdekte de douane een hele reeks containers met gesmokkelde sigaretten op kaai 913 van de grote PSA Antwerp Noordzee Terminal. Het ging om meer dan 152 miljoen sigaretten, onder andere van de merken President Gold en Toros 2005. Die waren niet aangegeven als sigaretten, wel als ‘drinking glasses’.

Op die manier konden een pak accijnzen en invoerrechten worden ontdoken. Alleen al voor één container van 10,9 miljoen stuks sigaretten, met een kleinhandelsprijs van bijna 4,8 miljoen euro, was bijna 3 miljoen euro aan invoerrechten en accijnzen verschuldigd. In totaal had de smokkel bijna 42 miljoen euro aan ontdoken invoerrechten en accijnzen kunnen opleveren.

Voor CMA CGM stond veel op het spel. Rekening houdend met de boetes die konden oplopen van een vijf- tot een twintigvoud van de ontdoken taksen, konden de boetes voor de CMA CGM-bedrijven samen oplopen tot honderden miljoenen of zelfs miljarden euro’s. Ook alle containerbedrijven die ooit nog konden verwikkeld geraken in zo’n strafzaak, waren benieuwd naar het verdict dat de Antwerpse rechtbank donderdag zou vellen. Zeker als je weet dat de douane steeds meer illegale sigaretten ontdekt: vorig jaar nog bijna 410 miljoen stuks, ruim dubbel zoveel als het jaar voordien.

Ontslagen

De rechtbank stelt vast dat CMA CGM Turkije documenten had opgesteld voor de export van sigaretten, terwijl het voor dezelfde containers ook documenten had opgesteld waarin er sprake was van drinkglazen. Dat betwistte CMA CGM niet, maar het bedrijf beweerde dat het niets afwist van die onregelmatigheden. Dat zou allemaal het werk zijn geweest van één iemand die werkte voor CMA CGM Turkije en die na de ontdekking op staande voet is ontslagen.

208 miljoen
Geldboetes
CMA CGM ging vrijuit, maar andere partijen werden veroordeeld tot ruim 208 miljoen euro aan boetes, wat tot een veelvoud had kunnen oplopen als de bedrijven van de havengroep wel waren veroordeeld.

De douane vond het te gemakkelijk om alles in de schoenen te schuiven van één werknemer en achtte CMA CGM mee verantwoordelijk omdat zijn gebrekkige controles de fraude zouden hebben mogelijk gemaakt. Blijkbaar waren de correcte exportaangiftes, waarin sprake was van sigaretten, niet vergeleken met de andere documenten waarin sprake was van drinkglazen.

Nalatig

Maar de rechtbank ziet dat anders. Het is niet bewezen dat CMA CGM ‘enige actieve daad van medewerking’ aan de sluikinvoer van de sigaretten heeft gepleegd. Het is ook niet bewezen dat het havenbedrijf zo nalatig is geweest om zo’n smokkel mogelijk te maken.

De rechtbank veroordeelt wel alle andere verdachten, zoals een Duits en een Luxemburgs bedrijf voor wie de containers met sigaretten op papier bestemd waren, maar die zich als fictieve bestemmelingen lieten gebruiken door de smokkelaars. Ook een Antwerps transportbedrijf en de chauffeurs die de containers vermoedelijk naar Nederland moesten voeren in opdracht van een zeker ‘Murat’ - die ze verder niet konden identificeren - zijn veroordeeld. De straffen lopen op tot twee jaar cel en tot meer dan 208 miljoen euro aan geldboetes.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud