Eén op de zes werknemers kiest tussen bedrijfswagen of bonus

©Photo News

17 procent van de Belgische werknemers kiest zelf hoe ze hun loonpakket samenstellen: een bedrijfswagen, een bonus, extralegaal verlof, maaltijdcheques, cash of nog een andere vorm van verloning.

Dat neemt niet weg dat eigenlijk veel meer mensen dat zouden willen doen. Uit een studie van hr-specialist Securex blijkt dat 71 procent van de werknemers zou willen kiezen of ze nu liever een bedrijfswagen in plaats van een bonus, of liever maaltijdcheques in plaats van extralegaal verlof krijgen als verloning.

71%
Bijna driekwart van de werknemers wil vrij kunnen kiezen hoe zijn of haar loonpakket wordt samengesteld.

Het gebruik van dit soort cafetariaplannen neemt toe naarmate de werknemer jonger is. Bij werknemers onder 30 jaar beschikt al een kwart over een flexibel loonpakket. Bij 50+’ers daalt dat naar 12 procent. Bij kaderleden gaat het zelfs om een derde.

Bedrijfswagen

Maar bijna driekwart van de werknemers wil dus ook zo'n plan. Ze zouden daarbij vooral meer persoonlijke keuzes willen maken rond hun bonus (39%), het extralegaal verlof (41%) en de bedrijfswagen (41%). De helft wil zijn bedrijfswagen zelfs inruilen voor een wagen van een lagere categorie.

Iris Tolpe, director legal bij Securex, verklaart waarom het voor werkgevers niet altijd evident is om een cafetariaplan aan te bieden: ‘De huidige regelgeving en de bestaande afspraken tussen werkgevers en werknemers staan meer flexibiliteit vaak in de weg. Ook op administratief vlak is een cafetariaplan niet altijd makkelijk toepasbaar door grote verschillen in de verloning van werknemers onderling. Bovendien zien we dat jonge werknemers vaker vanaf een wit blad kunnen vertrekken bij de samenstelling van het loonpakket, terwijl dit bij oudere werknemers toch heel wat moeilijker ligt.’

Meer nettoloon

De resultaten passen binnen de discussie die woedt over het mobiliteitsbudget. Daarbij staan de bedrijfswagen en de tankkaart onder druk. Centraal in de nieuwe regelgeving, waar alle meerderheidspartijen het intussen over eens zijn, staat het cash-for-carprincipe: werknemers kunnen hun bedrijfswagen inruilen voor meer nettoloon.

De Brusselse regering heeft daarop niet gewacht en keurde al een nieuw mobiliteitsplan goed, dat gevolgen heeft voor eigenaars van een bedrijfswagen. Concreet zullen bedrijven met meer dan 100 werknemers en met een vloot van minstens 10 wagens vanaf 2018 verplicht worden hun werknemers drie opties voor te stellen: een klassieke bedrijfswagen, een goedkopere wagen gekoppeld aan een fiets of een abonnement op het openbaar vervoer, of een 'mobiliteitspakket'. Dat laatste zal voordelen bevatten zoals abonnementen op het openbaar vervoer, op deelwagens of op deelfietsen, taxicheques... als alternatief voor de bedrijfswagen. 

op zes werknemers vult loonpakket flexibel in

 

17 procent van de Belgische werknemers kiest zelf hoe het zijn loonpakket samenstelt. Het neemt niet weg dat eigenlijk veel meer mensen dat zouden willen doen. Uit een studie van HR-specialist Securex dat 71 procent van de werknemers zou willen kiezen of ze nu liever een bedrijfswagen in plaats van een bonus, of liever maaltijdcheques in plaats van extralegaal verlof.

 

Het gebruik van dit soort cafetariaplannen neemt naarmate de werknemer jonger is. Bij werknemers onder de 30 jaar beschikt al een kwart over een flexibel loonpakket. Bij 50+’ers daalt dit tot 12%.

Bij kaderleden gaat het zelfs om een derde.

 

Maar bijna driekwart van de werknemers willen dit ook. Ze zouden daarbij vooral meer persoonlijke keuzes willen maken rond hun bonus (39%), het extralegaal verlof (41%) en de bedrijfswagen (41%). De helft wil zijn bedrijfswagen zelfs inruilen voor een wagen van een lagere categorie.

 

Iris Tolpe, Director Legal bij Securex, verklaart waarom het voor werkgevers niet altijd evident is om een cafetariaplan aan te bieden: ‘Het huidige regelgeving en de bestaande afspraken tussen werkgevers en werknemers staan meer flexibiliteit vaak in de weg.’

 

De resultaten passen binnen de hele discussie die momenteel woedt over het mobiliteitsbudget. Daarbij staan de bedrijfswagen en tankkaart onder druk. Centraal in de nieuwe regelgezving, waar alle meerderheidspartijen het intussen over eens zijn, staat het cash for car-principe: werknemers kunnen hun bedrijfswagen inruilen voor meer netto-loon.

 

De Brusselse regering bedacht daarop alvast een alternatief.

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud