Advertentie
Advertentie

Files in Vlaanderen breken records

De verkeersellende is het grootst in de provincie Antwerpen. ©HH / Peter Hilz

2023 is tot nu het zwaarste filejaar in meer dan tien jaar. Meer ongevallen, wegenwerken en meer vrachtwagens veroorzaken veel verkeersellende, vooral in de provincie Antwerpen.

De avondspits van dinsdag 14 november was de drukste van het jaar. Ook de rest van 2023 was uitzonderlijk druk. De files op de Vlaamse wegen waren in de eerste tien maanden van dit jaar zowel qua omvang als wat betreft de duurtijd de zwaarste sinds het begin van de metingen in 2011. Dat blijkt uit een analyse van De Tijd, gebaseerd op data van het Vlaams Verkeerscentrum.

Advertentie

De filezwaarte was gemiddeld groter dan in de precovidperiode. Oktober 2023 evenaarde de verkeersdrukte van oktober 2019. In maart, april en mei werd een filerecord bereikt. Ook in juli en augustus was het ongezien druk voor de tijd van het jaar.

Nergens waren de files zo zwaar als in de provincie Antwerpen. De provincie bereikt als enige recordcijfers en drijft het Vlaamse gemiddelde fors op. Ook in Brussel nemen de filecijfers na de terugval tijdens de coronapandemie jaar na jaar opnieuw toe. De cijfers zitten er voorlopig nog onder het niveau van voor de pandemie.

Meer file, minder verkeer

Ondanks het toegenomen fileleed werden niet meer kilometers gereden. Gemiddeld genomen was de verkeersprestatie, dat een beeld geeft van hoeveel verkeer er gemiddeld circuleert, lager dan in 2019. Dat was het recordjaar.

Vrachtwagens nemen meer plaats in op de weg dan auto's.

Peter Bruyninckx
Vlaams Verkeerscentrum

Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum merkt op dat het aandeel vrachtverkeer wel is toegenomen. 'Vrachtwagens nemen meer plaats in op de weg. Op bepaalde snelwegroutes zijn ze zeer aanwezig.’ In de provincie Antwerpen is er dubbel zoveel vrachtverkeer als rond Brussel.

Daarnaast waren er dagelijks meer verkeersongevallen dan de jongste tien jaar. Hun aantal is sinds 2011 verdubbeld tot 20 per dag. Uit cijfers van het Agentschap Wegen en Verkeer blijkt dat er ook meer snelwegwerken waren dan de voorbije jaren.

Langere avondspits

Het zwaartepunt van de verkeersellende ligt 's avonds. Ten opzichte van 2019 is de avondspits 21 procent zwaarder geworden. De ochtendspits daarentegen bleef ongeveer op hetzelfde niveau.

Dat ligt volgens Bruyninckx vooral aan recreatieve verplaatsingen. 'We denken spontaan aan drukte door pendelaars, maar het aandeel recreatieve verplaatsingen is veel groter. Dat verkeer leidt vaak tot files in het midden van de dag en extra druk tijdens de avondspits, zeker in de structurele filezones.’ 

Maar ook andere factoren hebben een impact. 'Slecht weer veroorzaakt zo goed als altijd vertragingen. Dat de avondspits van vorige dinsdag zo druk was, kwam grotendeels door de regen.'

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.