Geen wifi op de trein? NMBS in middenmoot van Europese spoorwegbedrijven
Met een score van 6,1 op 10 behoort de NMBS tot de middenmoot van spoorwegmaatschappijen in Europa. Koploper is het Italiaanse Trenitalia, hekkensluiter is Eurostar.
De ngo Transport & Environment, die strijdt voor milieuvriendelijk vervoer, evalueerde 27 spoorwegmaatschappijen op het vlak van ticketprijzen, betrouwbaarheid en voorzieningen aan boord.
Uit de bevindingen van T&E blijkt dat de spoorwegdiensten in Europa over het algemeen niet aan de verwachtingen voldoen en dat dure ticketprijzen niet noodzakelijk leiden tot een hogere kwaliteit van de dienstverlening. De resultaten onderstrepen volgens T&E de nood aan hervormingen in de hele sector om de Europese treindiensten op een hoger niveau te tillen.
Eurostar, dat onder meer Brussel met Londen en Parijs verbindt, bengelt helemaal onderaan in de lijst. Een combinatie van hoge prijzen en een slechte betrouwbaarheid verklaren die slechte score. De Italiaanse spoorwegmaatschappij Trenitalia, de Zwitserse operator SBB en de Tsjechische maatschappij RegioJet komen als beste uit de bus. SBB is de meest punctuele operator in Europa, RegioJet scoort met zijn betaalbare tickets.
Fietsbeleid top, wifi flop
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS eindigt met een algemene score van 6,1 op 10 in de middenmoot, op plek 12. Voor betrouwbaarheid moet de NMBS enkel SBB laten voorgaan. Ook het compensatie- en fietsbeleid scoren goed. Maar voor reizigerservaring schiet de NMBS schromelijk tekort. Ze eindigt laatste met 2,7 op 10. Zo is de NMBS samen met de Griekse operator Hellenic Train de enige die geen wifi aanbiedt aan boord van de trein.