Advertentie
Advertentie

Grote vertragingen met pakjes van buiten EU

©Photo News

Heel wat pakjes die van buiten de EU naar ons land worden verstuurd, kampen met wekenlange vertragingen. Dat ligt aan de nieuwe btw-regels voor e-commerce, waardoor u sinds 1 juli btw moet betalen op pakjes van minder dan 22 euro uit webshops buiten de EU.

‘Tegenover juni is onze werklast vertienvoudigd’, zegt Bpost-woordvoerster Veerle Van Mierlo. ‘Als we vroeger voor 2 procent van de pakjes info moesten opvragen om de btw correct te berekenen, is dat nu voor bijna 100 procent.’

‘Er zijn vooral problemen met kleinere webshops, meestal uit China, die nog niet vertrouwd zijn met de nieuwe btw-regel', zegt Van Mierlo. 'Soms kunnen we de consument via een mailadres info vragen over het pakket, maar soms moeten we iemand per brief aanschrijven. Dan kan het even duren voor er duidelijkheid is.’

Wie de klantendienst van Bpost belt, krijgt automatisch de boodschap dat er door de nieuwe douaneregeling ‘grote vertragingen’ zijn, waar de klantendienst naar eigen zeggen niets aan kan veranderen. Er is sprake van wachttijden van drie weken, klinkt het. De Tijd heeft weet van gevallen waarin de wachttijd langer is.

De procedure is zwaarder en dat is jammer voor de consument. Hoe dit nu verder gaat evolueren, is momenteel koffiedik kijken.
Veerle Van Mierlo
Woordvoerster Bpost

‘Het is moeilijk een gemiddelde te kleven op de wachttijden, zeker als we informatie moeten opvragen en het pakje daarna via de douane moet passeren’, vult de Bpost-woordvoerster aan. ‘Het is niet gemakkelijk en voor niemand leuk. Hoe dit verder evolueert, is koffiedik kijken. We hopen dat steeds meer webshops zich laten registreren bij het Europese IOSS-eenloketsysteem en dat de klanten alerter zullen zijn bij de aankoop.’ Door het IOSS-systeem worden de btw en de invoerkosten al verrekend bij de aankoop.

Tot 1 juli gold een btw-vrijstelling voor pakjes van minder dan 22 euro die worden ingevoerd van buiten de Europese Unie. Met het schrappen van de vrijstelling wil Europa het concurrentievoordeel van verkopers van buiten de EU tegenover lokale verkopers wegwerken. Online aankopen kunnen duurder worden door extra btw- en inklaringskosten die de douane of de koerierdienst aanrekent voor het afhandelen van de douaneformaliteiten.

Het gaat allicht om een kleine minderheid van de aankopen. Volgens Statistiek Vlaanderen deed vorig jaar 9 procent van de Vlamingen van 16 tot 74 jaar een online aankoop bij een verkoper uit een niet-Europees land (sinds de brexit dit jaar valt ook het VK daaronder). 45 procent kocht bij een verkoper uit een ander Europees land en 59 procent bij een Belgische. We shoppen wel steeds meer in buitenlandse webwinkels. Vorig jaar spendeerden we er 4 miljard euro. Dat is 1,4 miljard meer dan in 2019.

Vooral Bpost ondervindt de gevolgen van de nieuwe regelgeving omdat het bedrijf een centrale rol speelt. 'Pakjes die als postverkeer van postoperator naar postoperator worden verzonden, gaan altijd via Bpost', zegt Van Mierlo. 'De grote spelers maken wel al gebruik van IOSS. Zij sturen pakjes per vliegtuig naar België, waar ze worden verdeeld onder de koerierdiensten waar ze mee samenwerken. Die regelen zelf de inklaring van hun pakjes. Maar als een kleine webshop, die niet is geregistreerd bij IOSS vanuit pakweg het Verenigd Koninkrijk een pakje naar hier verzendt, gaat dat altijd via Bpost.’

4 miljard €
aankopen bij buitenlandse webshops
We shoppen steeds meer in buitenlandse webwinkels. Vorig jaar spendeerden we er 4 miljard euro.

Verrassingen

Bpost heeft het grootste marktaandeel van zo’n 40 à 45 procent als het gaat om pakket- en expresszendingen. Ook een van de andere grote spelers, United Parcel Service (UPS), goed voor 10 à 15 procent van de markt, roept op zich goed te informeren over de nieuwe regels. ‘Om verrassingen te voorkomen raden we bedrijven aan hun klanten te waarschuwen als zendingen onderhevig zijn aan de nieuwe regels', zegt UPS-woordvoerster Karolien Cloots.

Bpost moet het gros van de moeilijkere, onduidelijke verzendingen verwerken. PostNL, dat ook 10 à 15 procent marktaandeel heeft, verwijst daarom naar Bpost. ‘Niet PostNL, maar Bpost handelt importzendingen die van buiten de EU naar België worden gestuurd af’, reageert woordvoerster Catherine Stuyck kort. Bij DPD Belgium, ook goed voor 10 à 15 procent, luidt het dat de verzendingen die het zelf moet behandelen, geen vertragingen oplopen. ‘We hebben vorig jaar onze capaciteit verhoogd met bijna 50 procent.’

De vertraging in de afhandeling situeert zich niet bij de douane.
Francis Adyns
Woordvoerder Douane & Accijnzen

Douane & Accijnzen kan nog geen definitieve cijfers plakken op het aantal aangiften voor juli. ‘Daarvoor is het te vroeg’, zegt woordvoerder Francis Adyns. ‘Als we kijken naar het gemiddeld aantal aangiften, valt ons niet echt een grote stijging in volume op. Wel is het zo dat nu voor alle zendingen een douaneaangifte moet worden ingediend. Het nieuwe aangiftesysteem werkt naar behoren, de aangiften worden meestal snel verwerkt. Af en toe blijft iets hangen. Dat zijn de kinderziekten van een nieuw systeem. De vertraging in de afhandeling situeert zich niet bij de douane.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud