Advertentie
Advertentie

Het Innovation Lab van de NMBS: start-upvibes bij een mastodont

Sinds de oprichting van het Innovation Lab van de NMBS in 2019 heeft het meer dan 50 projecten ontwikkeld en getest. ©EPA-EFE

De NMBS lanceert vrijdag een nieuwe feature in haar app en website die reizigers moet informeren over de samenstelling van hun trein. Het is een van de vele schijnbaar kleine, maar significante verwezenlijkingen van het Innovation Lab van de spoorwegmaatschappij.

'Ik ben blij dat het eens niet hoeft te gaan over de prijsindexering, het seniorenticket of de stiptheid', grapt Marc Huybrechts, directeur Customer Services bij de NMBS. Hij leidt ons vlak bij het Brusselse Zuidstation rond op het hoofdkwartier van het Innovation Lab, een speciale afdeling van acht medewerkers die vernieuwende projecten bij het spoor lanceren. Die moeten de NMBS helpen meer mensen te overtuigen de trein te nemen.

De essentie
  • Via het NMBS Innovation Lab heeft het Belgische spoor de voorbije vijf jaar een 20-tal vernieuwende projecten gelanceerd.
  • Het jongste wapenfeit, een update van de reisplanner om reizigers voortaan te informeren over de samenstelling van hun trein, wordt vrijdag gelanceerd.
  • De toepassingen zijn niet gewoon leuk of handig. Ze horen bij de strategie van de NMBS om meer mensen te overtuigen de trein te nemen.
Advertentie

Het jongste wapenfeit van het kleine team is een update van de reisplanner op de NMBS-website. Vanaf vrijdag krijgen reizigers er de samenstelling van hun trein te zien. Zo weten ze waar de fiets- of eersteklasrijtuigen en toiletten zich bevinden. Icoontjes zullen signaleren of wagons zijn uitgerust met airconditioning en het rijtuig dat is aangepast voor personen met beperkte mobiliteit zal sneller te vinden zijn. De feature wordt voor de zomer ook geïntegreerd in de app.

We gaan voornamelijk uit van vragen van de reizigers.

Stefan Costeur
Hoofd digitalisering en innovatie NMBS

Daarnaast komt er een nieuwe versie van BikeOnTrain. Op die aparte reisplanner voor fietsers zal te zien zijn of stations toegankelijk zijn voor fietsen, via de aanwezigheid van liften of fietsgoten.

'Het is de bedoeling dat reizigers zich alvast naar de juiste plek op het perron kunnen begeven', zegt Huybrechts. 'Zo verloopt het instappen veel vlotter en wordt zo weinig mogelijk tijd verloren.' Zo gaat het toch weer over de stiptheid.

AI-tools

Sinds de oprichting van het Innovation Lab in 2019 heeft het meer dan 50 projecten ontwikkeld en getest. 'Daarvan zijn er zo'n 20 effectief gerealiseerd. Andere zijn nog in ontwikkeling of zijn afgevoerd', zegt Stefan Costeur, hoofd digitalisering en innovatie.

Vanaf vandaag krijgen reizigers in de reisplanner de samenstelling van hun trein te zien. ©RV

Hoeveel geld de voorbije vijf jaar in het Innovation Lab werd gepompt, is volgens Huybrechts moeilijk te zeggen, maar het gaat niet over 'gigantische budgetten'. 'Gemiddeld spenderen we minder dan 30.000 euro per project', schat Costeur. Het team werkt veel samen met start-ups. In volle coronaperiode ontwikkelde het met de Brusselse start-up Kantify MoveSafe, een feature die met behulp van artificiële intelligentie de drukte op treinen toont in de routeplanner.

Een andere belangrijke AI-toepassing is Mobi, de chatbot van de NMBS. '35 procent van de reizigers die Mobi een vraag stellen, worden vandaag succesvol geholpen. We hopen dat cijfer in de toekomst nog sterk te verbeteren door middel van generatieve AI, kunstmatige intelligentie die zelf tekst kan genereren zoals bijvoorbeeld ChatGPT.'

Sinds de oprichting van het Innovation Lab vijf jaar geleden heeft het meer dan 50 projecten ontwikkeld en getest.

30 procent meer reizigers

Die toepassingen zijn niet gewoon leuk of handig. Ze horen bij de strategie van de NMBS om meer mensen te overtuigen de trein te nemen. Volgens het tienjarige beheerscontract met de overheid dat begin vorig jaar werd afgesloten - en waarin werd overeengekomen dat de volgende tien jaar zo'n 43,8 miljard euro naar de Belgische spoorwegen gaat - moet het aantal reizigers tegen 2032 met 30 procent stijgen.

'We gaan voornamelijk uit van vragen van de reizigers', aldus Costeur. 'Zo hebben we vorig jaar het proefproject met stille ruimtes gelanceerd. Buiten enkele stickers en wat manuren om die te plakken hadden we daar niet veel voor nodig.'

Daarnaast heeft het team een virtualrealitytool geïmplementeerd voor opleidingen van technici of veiligheidsagenten van Securail. 'En via drones inspecteren we de daken van stations op waterlekken en roest. We werken zelfs aan een toepassing die ons moet helpen de hoeveelheid graffiti op onze treintoestellen te verminderen', zegt Costeur.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.