Advertentie
Advertentie

Kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf april 2016

©Photo News

De kilometerheffing voor vrachtwagens komt er vanaf april 2016. Dat meldt de transportnieuwssite Flows en het wordt bevestigd door Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass, het samenwerwerkingsverband van de drie gewesten.

In 2011 sloten Vlaanderen, Wallonië en Brussel een akkoord over de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens als vervanging voor het bestaande eurovignet. De kilometerheffing moet de milieu- en infrastructuurkosten veroorzaakt door vrachtverkeer eerlijker verdelen. Terwijl het vignet voor iedereen evenveel kost, zal de kilometerheffing gebaseerd zijn op satelliettechnologie en elke verreden kilometer van elke vrachtwagen registreren en belasten. Wie veel rijdt, zal dus meer betalen dan iemand die minder rijdt.

De drie gewesten spraken af het systeem in 2016 in te voeren. Nu is er een concretere timing. In april 2016 moet de kilometerheffing een feit zijn. Volgens Johan Schoups volgt  in het najaar een testfase en zullen de toestellen voor de vrachtwagens, de On Board Units (OBU), beschikbaar zijn.

De tarieven voor het systeem liggen nog niet vast. Daarover onderhandelen de gewesten en de transportsector nog. Het is overigens niet uitgesloten dat de tarieven verschillend zijn in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Volgens Flows had de kilometerheffing twee maanden vroeger in werking kunnen treden. Officieel zou dat uitstel er zijn omdat Satellic, het privébedrijf dat het systeem praktisch moet uitrollen en beheren, vertraging heeft opgelopen.

Het uitstel zou niets te maken hebben met de mogelijke klacht bij de Europese Commissie van Aetis, een Europese beroepsorganisatie van toloperatoren. Aetis meent dat Satellic over een feitelijk monopolie beschikt omdat de andere operatoren nog niet over de technische gegevens beschikken om hun apparatuur klaar te maken voor het Belgische systeem. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud