opmerkelijk

‘Like' op Facebook kan u uw job kosten

De iconische Facebook-like voor het hoofdkwartier van het bedrijf in Menlo Park, Californië. ©AFP

Een opmerkelijke zaak voor de Luikse arbeidsrechter werpt een ander licht op de vele ‘likes’ die we elke dag uitdelen op het sociale netwerk Facebook.

Een bedrijf dat een werknemer op staande voet ontsloeg omdat hij antisemitische inhoud leuk vond, kreeg gelijk van de rechter.

De man, die werkt bij een Brusselse vzw rond stedelijke heropwaardering, zette eerst enkele links online van groeperingen die het antisemitische gebaar van de controversiële Franse komiek Dieudonné steunden. De bestuurders riepen de man bij zich en vroegen hem ermee op te houden.

Enkele maanden later constateerde een directeur dat de man nog zulke berichten had geliket. De vzw besloot hem te ontslaan om dringende reden. De man trok naar de arbeidsrechtbank.

Zijn redenering was dat hij zich door een simpele like niet achter het bericht schaart. De rechter koos evenwel de kant van het bedrijf. Elke werknemer heeft recht op een eigen mening, maar die mag niet het imago van de vzw of zijn directeurs in het gedrang brengen.

Het feit dat de werknemer gewaarschuwd werd maar er toch mee doorging, is een verzwarende omstandigheid. Het ontslag om dringende reden is om die reden bewezen, besloot de rechter.

De uitspraak schept een precedent, menen experts. ‘Het is nuttig eraan herinnerd te worden dat je voorzichtigheid aan de dag moet leggen op sociale media’, stelt Carl Vander Espt, advocaat van het kantoor Cairn Legal.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud