N-VA lanceert ‘duwende hand'-campagne

©BELGA

Als we met zijn allen er de schouders onder zetten, komen we er uit. Dat is de gedachte achter de ‘feel good’-campagne, waarmee N-VA het negativisme rond het regeringswerk wil keren.

Het is niet nieuw dat een meerderheidspartij de boodschap geeft dat er licht aan het einde van de tunnel is. En dat doet de N-VA nu ook, met een groots opgezette voorjaarscampagne van een miljoen euro, waarmee de partij na een half jaar regeringswerk duidelijk wil maken dat de zware inspanningen die gevraagd worden wel degelijk vruchten beginnen af te werpen.

De campagne, die opnieuw mee werd uitgedacht door het reclamebureau Brandhome, wordt opgebouwd rond een filmpje op Youtube. Daarin is een wagen te zien die niet meer vooruit geraakt. Maar dankij de helpende handen van velen, wordt de wagen terug in gang geduwd. ‘Deze mensen zijn #Helfies, helpende handen die het heft in eigen handen nemen’, zei De Wever gisteren in het Flagey-gebouw, waar de campagne werd voorgesteld. Meteen komt er ook een nieuw symbool. ‘Na het V-teken voegen we er de duwende hand aan toe’.

'Nieuwe fase'

Volgens De Wever moet deze campagne het begin van een nieuwe fase markeren. ‘Het is aan ons om het land terug in beweging te krijgen. We moeten moeilijke, maar noodzakelijke keuzes maken om als gemeenschap weer vooruit te gaan. Stilletjes aan zien we dat de motor ook terug aanslaat. De belastingdruk en het overheidsbeslag dalen. Werkende mensen en bedrijven krijgen weer ademruimte, waardoor de competitiviteit stijgt en de export groeit. De economie klimt beetje bij beetje uit het dal. De prille tekenen van herstel zijn er. Maar echte vooruitgaan kunnen we alleen als we het allemaal samen doen’.

Dat de N-VA deze campagne lanceert, is voor een deel ingegeven vanuit de vaststelling dat het regeringsbeleid ondergesneeuwd is geraakt door de vele akkefietjes en het voortdurende gekibbel. Voor de N-VA is het als grootste regeringspartij belangrijk dat duidelijk wordt gemaakt dat de kracht van verandering ook waar wordt gemaakt. En dus doet ze dat zelf maar, ‘want iemand moet het toch doen’, zoals N-VA-kamerlid Peter Dedecker in een tweet opmerkte. Blijkbaar falen de andere regeringspartijen en de premier daarin.

'Geen campagne'

Toch zou het De Wever verwonderen, mochten de andere coalitiepartners of de premier zich storen aan de N-VA-campagne. ‘Dit is geen electorale campagne: we willen geen stemmen ronselen, we spelen geen boegbeelden uit en we nemen ook geen politieke standpunten in. We willen alleen duidelijk maken dat de N-VA de brede gemeenschapspartij is die werkt aan verandering en vooruitgang voor alle Vlamingen. Dit is een feel good-campagne. Als we de oren niet laten hangen aan radio negatief, dan komen we er wel. Dit is een zachte campagne, waarin we als gemeenschapspartij een appel doen op alle standen en rangen om mee te doen.’

Op de sociale media werd er alvast goed mee gedaan. Het regende persiflages op de ‘duwende hand’-campagne van de N-VA. En CD&V-woordvoerder Steffen Van Roosbroeck merkte in een tweet op dat CD&V-voorzitter Wouter Beke in 2013 op de nieuwjaarsreceptie al een Youtubefilmpje liet zien van mensen die samen een boom weg duwen. ‘Blijkbaar goede inspiratiebron’. De Wever zelf wees als inspiratiebron naar Alexis de Tocqueville, die 200 jaar geleden deze boodschap al bracht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud