Advertentie

N-VA wil fiscale aftrek voor hybrides langer aanhouden

Vanaf 2026 zijn alleen koolstofneutrale wagens fiscaal aftrekbaar. ©BELGA

Oppositiepartij N-VA vraagt via een amendement op de vergroening van de bedrijfswagens om hybridewagens langer fiscaal aftrekbaar te houden. 'Het aanbod elektrische wagens blijft duur en beperkt.'

In de Kamercommissie Financiën wordt vandaag het wetsontwerp van minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) over de vergroening van de bedrijfswagens behandeld. De federale regering bereikte eerder een akkoord om bedrijfswagens met een CO2-uitstoot hoger dan nul vanaf 1 januari 2026 niet langer fiscaal aftrekbaar te maken voor de werkgever. Die datum wordt voorafgegaan door een uitdoofscenario. De fiscale aftrek voor wagens met een brandstofmotor of een hybride aandrijving aangekocht tussen juli 2023 en december 2025 wordt beperkt tot 75 procent in 2025, 50 procent in 2026, 25 procent in 2027 en 0 procent in 2028.

Voor wie een bedrijfswagen heeft met een catalogusprijs van 25.000 euro zijn er amper elektrische alternatieven. Dat verplicht hen te kiezen voor een duurdere wagen.
Joy Donné (N-VA)
Kamerlid

Oppositiepartij N-VA waarschuwt al een hele tijd dat die overgangsmaatregel hybride wagens duurder maakt en dient nu een amendement in op het wetsontwerp. 'Wij vragen om de hybride wagens in 2023, 2024 en 2025 niet zwaarder te belasten dan momenteel het geval is', aldus Kamerlid Joy Donné. 'Zo kan wie nu over een kleine bedrijfswagen beschikt ook in de komende jaren nog voor een milieuvriendelijk alternatief kiezen, zonder noodgedwongen te moeten inleveren. Met dit voorstel raken we niet aan de CO2-doelstellingen die in 2030 gehaald moeten worden. We zorgen er alleen voor dat de transitie realistischer én socialer is.'

Volgens Donné blijft de laadinfrastructuur de komende jaren nog ontoereikend, hebben veel mensen geen plaats om een laadpaal te installeren en zijn er in de lagere wagenklasse nog niet voldoende betaalbare elektrische alternatieven beschikbaar. 'Voor wie een bedrijfswagen heeft met een catalogusprijs lager dan 25.000 euro is er amper keuze. De meeste beschikbare goedkopere modellen hebben daarnaast een zeer beperkte actieradius, waardoor ze ongeschikt zijn voor langere trajecten. Het wetsontwerp verplicht werknemers en zelfstandigen om te kiezen voor een duurdere elektrische wagen uit een relatief beperkt aanbod, wat een groot verlies betekent.'

Bedrijven schakelen al om

De kans is klein dat het N-VA-amendement het haalt. Van Peteghem kreeg van de Raad van State groen licht om de vergroening uit te voeren en noemde het 'fantastisch nieuws' dat bijna de helft van de Belgische bedrijven volgens een bevraging van Acerta al begonnen is met de vergroening van zijn bedrijfswagenvloot.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud