Advertentie

Open VLD dreigt wet-Major weer open te breken

©BELGA

Open VLD blaast de strijd om de wet-Major nieuw leven in. Met een wetsvoorstel wil de partij verkrijgen dat geen havenarbeiders meer nodig zijn voor logistieke en e-commerceactiviteiten in de grote havens.

Het is minister van Werk Kris Peeters (CD&V) niet gegund. Hij mocht woensdag een belangrijke overwinning vieren. Europees commissaris Violeta Bulc gaf haar zegen aan het moeizaam bereikte akkoord over de aangepaste wet-Major die de havenarbeid in ons land regelt. Maar coalitiepartner Open VLD oordeelt dat de ‘wet-Major light’ niet volstaat en nog steeds logistieke bedrijven in de Antwerpse haven benadeelt.

Enkel het laden en lossen van schepen zou nog onder havenarbeid vallen, e-commerce en logistiek niet.
patricia ceysens
kamerlid

Het liberale Kamerlid Patricia Ceysens dient een wetsvoorstel in om het heikele dossier opnieuw open te breken. Dat voorstel, dat De Tijd kon inkijken, wil dat e-commerce- en logistieke bedrijven in de Antwerpse haven niet langer een beroep moeten doen op logistieke havenarbeiders. Die zijn goedkoper dan gewone havenarbeiders, maar er zijn belangrijke verschillen met de arbeids- en loonvoorwaarden van logistieke medewerkers buiten de haven.

Open VLD wil aanpassing

Open VLD wil daarom de wet-Major zo aanpassen dat havenarbeiders - die gelden als werknemers met een risicoberoep - enkel nog nodig zijn voor het laden en lossen van schepen. ‘Alle andere activiteiten in het havengebied zouden niet meer onder de wet-Major vallen’, zegt Ceysens. ‘Logistieke activiteiten zouden dan onder dezelfde reglementering en collectieve arbeidsovereenkomsten vallen als elders in het land. Zo worden bedrijven die pakjes samenstellen, sorteren en verzenden vanuit de haven niet meer benadeeld ten opzichte van andere logistieke bedrijven.’

Bom onder sociale vrede

KORT

Open VLD wil de wet-Major over de havenarbeid aanpassen. Volgens haar voorstel zouden havenbedrijven enkel nog voor het laden en lossen van schepen havenarbeiders moeten inschakelen. De e-commerce- en logistieke sector zouden met gewone arbeiders kunnen werken.

Het liberale voorstel is een potentiële bom onder de moeizaam bereikte sociale vrede in de Antwerpse haven. Dat werkgevers in de haven enkel mochten gebruikmaken van de zogenaamde ‘pool’ van erkende havenarbeiders werd drie jaar geleden door Europa bestempeld als een inbreuk op de vrijheid van vestiging. Kris Peeters bereikte vorige zomer een compromis met de havenbonden en werkgevers, waardoor havenbedrijven geleidelijk ook buiten de ‘havenpool’ mogen aanwerven.

Logistieke bedrijven in de haven, goed voor 12.000 jobs, kunnen door de aangepaste wet-Major gewone werknemers rekruteren. Die moeten wel over een veiligheidscertificaat beschikken en vallen nog steeds onder andere regels dan de logistieke arbeiders buiten het havengebied. Voor de logistieke bedrijven is die regeling een doorn in het oog.

Ondernemer Fernand Huts, van de Antwerpse logistiekgroep Katoen Natie, stelt al jaren dat havenarbeiders niet geïnteresseerd zijn om ‘soutiennekes in enveloppen te steken’.

Voorstel-Peeters

Peeters liet al verstaan dat hij een oplossing zal zoeken voor de logistieke arbeid en de e-commerce in de Antwerpse haven. Hij lanceerde deze week in De Tijd ook een voorstel voor een taxshift bis met lastenverlagingen voor de bouw- en de e-commercesector.

Maar Open VLD-vicepremier Alexander De Croo reageerde dat een lastenverlaging niet zal volstaan. ‘Er moet ook werk worden gemaakt van een soepelere arbeidsmarkt.’

In de aanloop naar de sociaal-economische superminis-terraden duwen de Vlaamse liberalen met hun concreet voorstel rond de wet-Major die arbeidsmarkthervormingen nog wat prominenter naar de voorgrond.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud