Planbureau: 'Telewerk lost files niet op'

©AFP

Het mindere woon-werkverkeer wordt gecompenseerd door verplaatsingen voor de kinderen of boodschappen die normaal op weg naar het werk gebeuren.

Ook als we massaal gaan thuiswerken, blijft de druk op onze wegen hoog. Dat blijkt uit een nieuwe studie van het Federaal Planbureau, meldt De Standaard.

Een structurele uitbreiding van het telewerk, waarbij 39 procent van de Belgische werknemers twee dagen per week thuiswerkt, heeft maar een 'bescheiden' impact op de totale transportvraag.

In dat scenario daalt het aantal ritten tegen 2040 met slechts 1,6 procent tegenover het referentiescenario, waarin telewerk beperkt blijft tot het huidige niveau (17 % van de werknemers dat gemiddeld 1,4 dagen van thuis werkt) en het aantal verplaatsingen met 4,4 procent groeit. Het totale aantal reizigerskilometers blijft nog stabieler (-1,2%).

Kinderen en boodschappen

Het woon-werkverkeer zou wel degelijk sterker dalen (-5,8%), blijkt uit simulaties van het Planbureau. Maar die daling wordt grotendeels gecompenseerd door de groei in verplaatsingen voor 'andere motieven', zoals de kinderen afzetten en ophalen aan de schoolpoorten, of boodschappen doen. Veel pendelaars doen dat nu op weg naar het werk. Ook bij thuiswerk wordt de auto gebruikt om die verplaatsingen te doen.

Die wisselwerking tussen een daling van het woon-werkverkeer en de stijging van verplaatsingen voor andere motieven blijkt robuust, waardoor het effect van nog een extra dag telewerk relatief beperkt blijft.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud