Advertentie
Advertentie

Regering wil verhoging accijnzen diesel versnellen

©Bloomberg

De regering-Michel overweegt de geplande accijnsverhoging voor diesel te vervroegen naar dit jaar. Dat moet helpen de federale begroting op koers te houden.

De federale regering heeft vorige week van het monitoringcomité te horen gekregen dat ze 1,2 miljard euro moet besparen en/of nieuwe inkomsten moet vinden om de geplande budgettaire doelstelling te realiseren. De echte onderhandelingen daarover beginnen op zijn vroegst eind deze week. Dan is MR-vicepremier Didier Reynders terug van Qatar, waar hij samen met prinses Astrid op handelsmissie is.

Intussen heeft de regering wel werkgroepen aan het werk gezet. Eén groep gaat na hoever het staat met de geplande besparingen. Zijn die op schema? Waar kan een tandje bij worden gestoken? Voorts is er een werkgroep fraudebestrijding, omdat het de bedoeling is een versnelling hoger te schakelen in de strijd tegen fiscale en sociale fraude. Nu staat daarvoor slechts 125 miljoen ingeschreven in de begroting.

Het is de bedoeling naar besparingen te kijken om het gat dicht te rijden. Nieuwe belastingen invoeren is taboe. Maar er is wel min of meer consensus om een reeks geplande belastingen te vervroegen.

De meest evidente is de verhoging van de accijnzen op diesel. Met de lage brandstofprijzen is men van oordeel dat de verhoging van de belastingen op diesel dit jaar al kan worden ingevoerd. De regering wil de dieselprijs op het niveau van Nederland brengen en voorziet daarvoor 100 miljoen euro voor de begroting volgend jaar, en zelfs 313 miljoen euro in 2018. Een deel zou dit jaar al kunnen worden geïnd.

Een andere mogelijkheid is de accijnzen op tabak versneld te verhogen. Daar is dit jaar 100 miljoen euro voor voorzien, vanaf volgend jaar 175 miljoen euro. Voorts wordt bekeken of de bankentaks dit jaar al 150 miljoen euro kan opleveren, in plaats van 100 miljoen euro.

Het vroeger invoeren van de kaaimantaks, die fiscale constructies van Belgen in het buitenland moet aanpakken, is minder evident. Die taks kan in principe ten vroegste vanaf het aanslagjaar 2016 ingaan en kan dus ten vroegste vanaf dan geld opbrengen. Toch sluiten fiscale specialisten niet uit dat de taks – weliswaar in een andere vorm – dit jaar toch nog de begroting kan helpen.

Ongetwijfeld is dat alles onvoldoende om het gat in de begroting dicht te rijden. Over nieuwe besparingen in de sociale zekerheid, waar de N-VA op aanstuurt, zal het wellicht clashen. N-VA-vicepremier Jan Jambon wordt alvast verweten niet consequent te zijn. Enerzijds laat hij verstaan dat besparen in de sociale zekerheid geen taboe is, anderzijds pleit hij ervoor dat ‘zijn politiemannen’ op 58 jaar met pensioen kunnen blijven gaan.

Jambon is niet de enige. Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) wil ‘zijn cipiers’ ook op hun 58ste met pensioen laten gaan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud