Vlaamse overheid kiest het vaakst benzines

©ANP

Van alle nieuwe voertuigen die de Vlaamse overheid in 2019 in omloop bracht, was een kwart hybride of elektrisch. 'Het mag sneller gaan', klinkt het in de meerderheid.

De Vlaamse overheid schafte in 2019 454 nieuwe voertuigen aan, deels via aankoop en deels via leasing. De grootste afnemers zijn het Agentschap Wegen en Verkeer, de VRT, de Vlaamse Waterweg en De Lijn, bussen niet inbegrepen. Het totale wagenpark van de Vlaamse overheid telt 4.397 voertuigen.

Van de 454 nieuwe wagens die in 2019 op de weg gebracht zijn, hebben slechts 43 een zuiver elektrische aandrijving.

Vlaams Parlementslid Orry Van de Wauwer (CD&V) vroeg de cijfers op bij minister-president Jan Jambon (N-VA) om te controleren of Vlaanderen zijn beloftes nakomt om zijn wagenpark te vergroenen. Een ding valt op: de ontdieseling van het wagenpark is ook bij de overheid volop bezig. Van de 454 nieuwe wagens die in 2019 op de weg kwamen, hebben maar 67 een zuivere dieselmotor. Dat betekent niet noodzakelijk dat een echte switch naar nieuwe technologieën bezig is. De overgrote meerderheid van de voertuigen die in 2019 werden aangekocht, zijn benzines. Slechts 43 zuiver elektrische wagens werden aangeschaft en 74 hybrides en plug-inhybrides.

Traag maar zeker

'De vloot vergroent traag maar zeker. De ecoscore van het wagenpark gaat de goede kant uit. Ze steeg tussen 2016 en 2019 van 58,82 naar 65,08. Maar er is nog veel marge tot verbetering als slechts een kwart van de aangeschafte voertuigen elektrisch of hybride is. Door de voorbeeldfunctie van de overheid, moeten we daar ten volle op inzetten', zegt Van de Wauwer.

Uit het antwoord van Jambon blijkt dat de Vlaamse regering werkt aan een nieuwe richtlijn voor de verwerving en het gebruik van voertuigen en aan een nieuw actieplan mobiliteit.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud