Wouter Van Besien wordt bestuurder bij NMBS

©BELGA

De regeringspartij Groen draagt haar gewezen voorzitter Wouter Van Besien voor als bestuurslid bij de NMBS. Voor Vooruit gaat havenbaas Daan Schalk treinen.

De zeven partijen van de regering-De Croo raakten het begin maart eens over de verdeling van tientallen bestuursmandaten en uitvoerende posten bij verschillende overheidsbedrijven. Het voorzitterschap van de NMBS was toen de inzet van een hevige strijd tussen de Franstalige liberalen en groenen, waarbij die laatsten aan het langste eind trokken. De Brusselaar Thibaut Georgin vergezelt CEO Sophie Dutordoir aan het hoofd van de spoorwegmaatschappij. De Ecolo'er volgt Jean-Claude Fontinoy op, de omstreden vertrouwensman van Europees commissaris Didier Reynders (MR).

De NMBS-leiding ondergaat een metamorfose. Behalve voorzitter Jean-Claude Fontinoy verdwijnt ook gewezen spoorbaas Marc Descheemaecker uit de bestuurskamer.

Voor de gewone bestuursmandaten, waarvan het gros al sinds 2019 vervallen was, moesten de regeringspartijen tegen eind deze maand hun kandidaten voordragen. Dat is intussen gebeurd: vrijdag wordt de nieuwe raad van bestuur van de NMBS bekrachtigd door de ministerraad.

De opvallendste nieuwkomer is Wouter Van Besien. De Antwerpenaar was voorzitter van Groen van 2009 tot 2014, greep in 2018 naast het burgemeesterschap van Antwerpen en raakte bij de verkiezingen van 2019 niet meer verkozen, waarna hij naar de privésector overstapte. Sinds eind vorig jaar is hij aan de slag als coördinator duurzaam en ethisch bankieren bij VDK Bank. Van Besien bevestigt zijn voordracht, maar wil er geen grote uitspraken over doen. 'Ik zal mijn mandaat zo gedegen mogelijk invullen, maar voor partijpolitieke standpunten over de NMBS moet u bij de parlementairen van Groen zijn', zegt Van Besien, die gemeenteraadslid is in Antwerpen.

Ongeveer 20.000 euro per jaar

Andere Nederlandstalige nieuwkomers in de raad van bestuur zijn Daan Schalk voor sp.a en An Poot voor CD&V. Schalk is na zijn politieke carrière al jaren havenbaas in Gent, Poot is mobiliteitsexperte op het kabinet van viceminister-president Hilde Crevits (CD&V). Voor Open VLD blijft Dirk Sterckx langer aan boord. De mandaten van Bart Van Camp (N-VA) en Filip Boelaert (CD&V), de vertegenwoordiger van het Vlaams Gewest, lopen tot 2023.

Aan Franstalige kant stuurt de MR gewezen parlementslid Maxime Bihet naar de NMBS. Zijn partijgenote Laurence Glautier, die al jaren bestuursraden en kabinetten bemant voor de Franstalige liberalen, blijft aan boord. De PS levert met Laurent Levêque, de gewezen voorzitter van de luchthaven van Charleroi, en Deborah Geradon, een jonge schepen uit Seraing, twee nieuwe namen af. Eric Mercennier van het kabinet van Brussels minister-president Rudi Vervoort en oudgediende Martine Durez blijven aan boord voor het Brussels Hoofdstedelijk en het Waals Gewest.

Door de intrede van zeven nieuwe mandatarissen, ondergaat het NMBS-bestuur een serieuse metamorfose. Behalve Fontinoy verdwijnen ook gewezen spoorbaas Marc Descheemaecker (N-VA), Saskia Schatteman (Vooruit), Kris Lauwers (CD&V), Isabelle Jeurissen (cdH), Jean-Jacques Cloquet en Ermeline Gosselin (PS) uit de bestuurskamer.

De bruto bezoldiging van een gewoon bestuurslid van de NMBS bedraagt 13.600 euro per jaar, aangevuld met een zitpenning van 500 euro per bestuursraad en 400 euro voor zittingen van het remuneratie- of auditcomité. Er zijn een twaalftal bestuursbijeenkomsten per jaar. In 2019 verdienden de bestuurders gemiddeld iets meer dan 20.000 euro bruto.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud