Boetes voor vervuilende bussen van De Lijn in Brussel

Een bus van De Lijn op een route doorheen Brussel ©Photo News

De Lijn rijdt nog steeds met vervuilende bussen in de lage-emissiezone van Brussel. De Vlaamse Vervoersmaatschappij kreeg daarvoor afgelopen jaar 101 boetes die haar 35.350 euro kostten.

Dat blijkt uit cijfers die Groen-parlementslid Stijn Bex opvroeg bij Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) en waarover Het Laatste Nieuws zaterdag bericht.

Sinds begin 2019 mogen dieselvoertuigen met euronorm 2 de Brusselse lage-emissiezone (LEZ) niet meer binnenrijden. Er geldt een uitzondering voor legervoertuigen en prioritaire voertuigen, maar niet voor voertuigen van De Lijn.

Wie de LEZ-normen negeert, riskeert een boete van 350 euro. Maar Brussel geeft maar één boete om de drie maanden, met een maximum van vier boetes per jaar dus. In totaal liep De Lijn dit jaar al 101 keer tegen de lamp en dat kost de Vlaamse vervoersmaatschappij 35.350 euro.

Euronorm 3

De regels worden strenger vanaf 1 januari. Dan zullen niet alleen dieselvoertuigen met euronorm 2, maar ook met euronorm 3 uit de Brusselse lage-emissiezone gebannen worden.

Dat De Lijn nog heel wat bussen inlegt die allesbehalve milieuvriendelijk zijn, is ook in Vlaanderen trouwens een bron van ergernis.

Minister Peeters stelt dat een nieuwe bestelling van bussen afgerond wordt in 2020. Na die bestelling zullen bijna alle bussen van De Lijn met euronorm 2 buiten dienst zijn en nog ongeveer 450 bussen met een euronorm 3 rondrijden in heel Vlaanderen. 'Om zoveel mogelijk van die bussen uit de LEZ te houden, wordt een verschuivingsplan uitgevoerd', zegt ze.

Na die verschuivingen zullen in Brussel nog een tiental voertuigen niet conform de LEZ-normen zijn. Er staan De Lijn dus nieuwe boetes te wachten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n