Brussel pookt oorlog om vliegroutes opnieuw op

©rv

Het hoofdstedelijk gewest stapt naar rechter als de vliegroutes niet direct aangepast worden.

Brussel hervat de communautaire luchtvaartoorlog met Vlaanderen. Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (cdH) dreigt naar de rechter te stappen als de vliegroutes boven de hoofdstad niet snel aangepast worden.

Fremault stuurt federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) de resultaten van een studie van Brusselse universiteit ULB die ze heeft besteld. De studie bevat concrete aanpassingen aan de huidige vliegroutes die de geluidshinder voor de Brusselaars inperken. Een van de voorstellen is een verschuiving van de vluchten overdag over de Kanaalroute boven Brussel naar de Ringroute, wat meer overlast boven Vlaanderen betekent.

Brussels minister vraagt verschuiving van vluchten boven Kanaalroute naar Ringroute boven Vlaanderen.

Fremault eist dat Bellot de aanpassingen die de ULB voorstelt direct invoert. Doet hij dat niet, dan eist Brussel bij de rechtbank een dwangsom van 100.000 euro per week. 

Luchtvaartoorlog

Met haar demarche haalt Fremault het dossier van het vlieglawaai uit het vriesvak. Daar was het beland nadat een hoogoplopende ruzie tussen Brussel en Vlaanderen een half jaar geleden beslecht werd met een typisch compromis à la Belge: Brussel blijft boetes uitschrijven aan vliegmaatschappijen die de geluidsnormen overtreden, maar het gewest inde die niet.

De aanleiding voor de communautaire strijd was een verstrenging van de Brusselse geluidsnormen. Vlaanderen reageerde daar woest op, omdat die de toekomst van de luchthaven - samen met de haven van Antwerpen de grootste economische motor van ons land - op het spel zette. 

Brussels Airport bevindt zich in Vlaanderen en de tienduizenden jobs die met de luchthaven verbonden zijn, worden vooral door Vlamingen ingevuld. De luchtvaartmaatschappijen dreigen ermee te vertrekken als ze met extra boetes geconfronteerd worden.

Geen manoeuvreerruimte

De Brusselse dreiging is niet zomaar een fait divers. Fremault haalde vorig jaar deels haar slag thuis bij de rechter in haar strijd voor een aanpassing van de vliegroutes en een verlengd nachtregime met strengere geluidsnormen.

De rechter gaf Bellot één jaar tijd om een onafhankelijke studie uit te voeren naar de impact van het vlieglawaai. Een deel van het vonnis was dat Bellot nog voor eind 2017 met kortetermijnoplossingen moest komen. Dat kon hij omzeilen omdat de rechter hem een technische uitweg gaf.

Bellot krijgt van zijn partij MR geen enkele ruimte om voor de verkiezingen van 2018 en 2019 te morrelen aan de routes. Daarvoor liggen die in Franstalig Brussel te gevoelig.

Fremault, wiens cdH in Brussel vecht om te overleven, blijft poken in die zwakke flank van de MR. Nieuw geruzie met Vlamingen is in de wedstrijd ‘wie is de beste Brusselaar’ extra meegenomen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect