Brussel schrapt snelwegen

De E40 vanuit Leuven wordt op Brussels grondgebied binnenkort teruggebracht naar vier rijstroken. ©Google Earth

De Brusselse regering maakt werk van haar plan om de snelwegen E40 (vanuit Leuven) en A12 om te vormen tot ‘stadsboulevards’. In eerste instantie vermindert het aantal rijstroken en daalt de maximumsnelheid tot 50 kilometer per uur.

Het hoofdstedelijk gewest past het statuut van beide snelwegen volgende week aan naar dat van gewestweg, schrijft De Standaard vrijdag.

Dat is nodig om de volgende stappen te doen naar de ‘stadsboulevard’: een inkrimping van het aantal rijstroken en een verlaging van de snelheid. Op de E40 vanuit Leuven wordt het aantal rijstroken met nieuwe wegmarkeringen teruggebracht van zes naar vier, op de A12 van drie naar twee.

Via beide snelwegen rijden dagelijks ruim 75.000 mensen de stad binnen.

Het Brusselse gewest wil in het noorden langs de A12 wel een grote overstapparking aanleggen met aansluitingen op het Brusselse tramnet, maar dat project zal pas over enkele jaren klaar zijn, zegt de Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a). Het levert hem vanuit Vlaanderen de kritiek op dat hij vooral wil scoren bij de Brusselaars zonder oog te hebben voor de Vlaamse pendelaars.

‘Door files voortaan buiten onze stadsgrenzen te houden, sluiten we aan bij tal van Europese steden. Dit zal niet alleen de levenskwaliteit, maar ook de luchtkwaliteit ten goede komen. De snelwegen zijn littekens op Brussel’, zegt Smet.

De plannen voor smallere toegangswegen naar Brussel zijn al enkele jaren oud. Aanvankelijk wilde men er al in 2017 mee te beginnen, maar de werken werden een paar keer uitgesteld. 

In het oosten van Brussel past de smallere E40 in een ruimer ontwikkelingsplan met de naam E40-Parkway. Daarbij wordt het gebied rond de site van VRT en RTBF omgevormd tot een mediapark met meer groene ruimte. Er wordt ook in meer ruimte voor woningen voorzien.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud