Advertentie
Advertentie

Brussels stadsbestuur maakt Vijfhoek verkeersluw

Vorige zomer werd het Beursplein al enkele keren een voetgangersparadijs. Die toestand wordt nu bestendigd. - Foto Belga ©BELGA

Het centrum van Brussel wordt autovrij. Dat maakt Brussels burgemeester Yvan Mayeur (PS) vandaag bekend. Het De Brouckèreplein en het Beursplein worden winkel-wandelzones.

Yvan Mayeur doet vandaag het langverwachte verkeersplan voor de Brusselse binnenstad uit de doeken. Tijdens de spits rijden per uur 13.000 auto’s de vijfhoek binnen. Een belangrijk deel daarvan is doorgaand verkeer: ze rijden door de Vijfhoek om de kleine ring te vermijden. Daardoor zijn de pleinen in het centrum, zoals het Beursplein of het De Brouckèreplein, meer verkeersaders dan gezellige stadspleinen.

Bij zijn aantreden in oktober 2012 besliste het stadsbestuur ‘een nieuw hart voor de hoofdstad’ te creëren. De centrale lanen van het stadscentrum worden omgevormd tot nieuwe openbare pleinen. Tussen de beurs en Fontainas wordt een groot deel van de weg autovrij. Het Fontainasplein, het Beursplein en het De Brouckèreplein worden voetgangerszones, al blijft er op het Brouckèreplein wel een rijstrook open. Van die laatste locatie is het maar een boogscheut tot de Nieuwstraat, die al autovrij is. Tegelijk komen er publieke parkings en wordt het verkeer dat niet in de Vijfhoek moet zijn op de kleine ring gehouden. Dwars doorheen de Vijfhoek rijden moet langer duren dan errond.

Die ambities leken het eerste jaar vooral mooie woorden. Maar toen burgemeester Freddy Thielemans (PS) midden december de sjerp doorgaf, maakte opvolger Mayeur meteen duidelijk dat het hem menens was. ‘Een snelweg in het midden van de stad helpt niemand vooruit’, zei Mayeur bij zijn aantreden in De Tijd. ‘We willen een centrum met echte pleinen: het Beursplein, het De Brouckèreplein. Brouckère moet een soort Times Square worden, met een levendige horeca die werk biedt aan laaggeschoolde jongeren.’

Mayeur beloofde voor eind januari een beslissing. Die belofte lost hij vandaag tijdens een persconferentie in. De bestuurscoalitie van PS, sp.a, MR en Open VLD staat achter de plannen die Mayeur en schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) zullen voorstellen.

Wat gebeurt er met de 13.000 auto’s die vandaag de Vijfhoek binnenrijden? Een deel kan terecht in de nieuwe ondergrondse parkings. Mayeur beloofde extra parkings bij het Rouppeplein en de Dansaertstraat. De rest van het verkeer moet via verkeerslussen rijden om sluipverkeer te vermijden. Hoe die lus er precies zal uitzien, wordt in maart aangekondigd. Andere chauffeurs zullen de Vijfhoek mijden en opnieuw op de kleine ring belanden. Daar is het vandaag al bumperrijden, maar dat is de verantwoordelijkheid van het Brussels Gewest.

Het stadsbestuur hoopt dat de volgende Brusselse regering die kleine ring aanpakt. Veel hangt af van welke coalitie na 25 mei in Brussel aan de slag gaat. Maar alles wijst erop dat de Franstalige socialisten, liberalen en christendemocraten geen zin hebben om het mandaat van Evelyne Huytebroeck (Ecolo) als minister van Leefmilieu te verlengen. Hetzelfde geldt voor de Brusselse staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen), die menige mobiliteitsbeslissing in de Brusselse regering blokkeerde.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud