Advertentie

Brusselse PS versterkt greep op concertmarkt

Het Koninklijk Circus in de parlementswijk in Brussel: voorwerp van politieke koehandel. ©BELGA

De stad Brussel zet haar opmars in de concertbusiness verder. Na Paleis 12 en La Madeleine gaat het stadsbestuur, ook nu weer via de bevriende beurs- en entertainmentorganisator Brussels Expo, concerten organiseren in het Koninklijk Circus.

Het Brusselse stadsbestuur weigert uitleg te geven over de toewijzingsprocedure voor de uitbating van het Koninklijk Circus.

Brussel-stad is eigenaar van het Koninklijk Circus. De uitbating van de de fraaie en gezellige concertzaal in de parlementswijk was de afgelopen vijftien jaar in handen van de Botanique, dat er zo’n 130 concerten per jaar organiseerde. Vorig jaar ontnam het stadsbestuur het huurcontract aan de Botanique, met de intentie om het stiekem door te schuiven naar Brussels Expo.

Die vzw, bekend als uitbater van de Heizelpaleizen en de concertzalen La Madeleine en Paleis 12, is historisch nauw gelieerd aan het stadsbestuur. De raad van bestuur is van oudsher een bewaarplaats voor politieke kopstukken uit Brussel-hoofdstad, meestal van PS-signatuur. Tegenwoordig heet de PS’er van dienst bij er Philippe Close, nummer twee van zijn partij in Brussel en voorzitter van de stadsvzw.

ONZE MENING

‘Brussels Expo, c’est la ville!’ Dat vertrouwde Brussels schepen voor Toerisme en Financiën Philippe Close (PS) ons begin dit jaar triomfantelijk toe bij de opening van de concertzaal La Madeleine. De nummer twee van de PS in Brussel-stad wist waarover hij het had. Hij is zelf namelijk ook voorzitter van Brussels Expo, dat de Heizelpaleizen beheert en met het Koninklijk Circus erbij vanaf midden volgend jaar drie concertzalen in handen heeft.

Die ommezwaai naar entertainment is een strategische keuze van de stadsvzw, omdat de opbrengsten uit beursactiviteiten al jaren achteruitgaan. Close en het stadsbestuur begeven zich hier echter op een terrein waar een lokale overheid niets te zoeken heeft. Concerten organiseren is geen kerntaak van een stadsbestuur, ook niet als het daarvoor het patrimonium bezit. Een overheid mag de bakstenen beheren, maar ze moet de markt laten bepalen welke muzieknoten er weerklinken.

Nog laakbaarder is de manier waarop het stadsbestuur de concessie voor het Koninklijk Circus  binnenhaalde. Brussel schreef pas een openbare aanbesteding uit nadat de Botanique naar de rechter was gestapt. Philippe Close was als schepen en Brussels Expo-voorzitter zowel rechter als partij bij de toewijzing van het huurcontract. Dit ruikt naar onbeschaamde achterkamerpolitiek volgens de oude politieke cultuur. PS, iemand?

Het uitbatingscontract van de concertzaal belandde de voorbije maanden in woelige politieke en juridische wateren. De Botanique bedong dit voorjaar via de rechter dat de stad alsnog een openbare aanbesteding moest uitschrijven voor het huurcontract. Dat gebeurde net voor de zomervakantie. Zowel Brussels Expo als de tandem Botanique/Antwerps Sportpaleis stuurde een dossier in. Verleden donderdag koos het schepencollege voor de ‘eigen’ kandidaat.

Hoe de toewijzingsprocedure verliep, blijft onduidelijk. Schepen Philippe Close weigert elk commentaar. Volgens onze bronnen verlieten Close en alle andere belanghebbenden donderdag netjes het schepencollege toen over het dossier werd gestemd. Op dat moment had de Grondregie van de stad Brussel al een advies uitgebracht in het voordeel van Brussels Expo. Het schepencollege heeft dat advies gewoon gevolgd, aldus een bron uit de meerderheid.

Welk orgaan of welke jury de offertes heeft beoordeeld, is niet geweten. Het stadsbestuur hult zich hierover in stilzwijgen. Het Sportpaleis en de Botanique hebben zich nooit voor een jury moeten verdedigen. Ze moesten de toewijzing van het huurcontract aan Brussels Expo uit de pers vernemen.

Renovaties

Dinsdag stelde Brussels Expo zijn toekomstplannen met het Koninklijk Circus voor. Dat gebeurde niet in ‘de Cirque’ zelf, maar in Paleis 12, en in afwezigheid van voorzitter Close. Grote veranderingen in de programmatie hoeft de cultuurliefhebber niet te verwachten. Brussels Expo richt zich ook op 100 tot 150 concerten en evenementen per jaar. De nadruk blijft op pop en rock liggen, met ruimte voor dans, theater en musical.

De nieuwe uitbater gaat op termijn ook investeren in de akoestiek en veiligheid van de zaal. Opvallend: Brussels Expo zou dat pas ten vroegste in 2018 en in kleine stapjes doen, terwijl de Botanique en het Antwerps Sportpaleis meteen met 3 miljoen euro over de brug wilden komen. Het stadsbestuur heeft nochtans altijd volgehouden dat het contract met de Botanique was stopgezet omdat die geen renovatiewerken wilde uitvoeren in de zaal.

Brussels Expo-ceo Denis Delforge reageerde in Paleis 12 kort op de commotie rond de toewijzing. ‘Ons project was sterk genoeg en wij hebben geen voordeel gehaald uit de banden die onze voorzitter heeft met de stad. Wij zijn een nieuwe speler in de concertindustrie en zoals in elke industrie worden de bestaande actoren dan wel eens zenuwachtig.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud