Advertentie

Extra maatregelen De Lijn aan Brussel-Noord, staking niet van de baan

©BELGA

De vakbonden bij De Lijn houden ondanks constructief overleg met de directie over de malaise met migranten aan station Brussel-Noord voorlopig vast aan een staking op 26 april.

De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn belooft nieuwe ingrepen in de aanslepende saga rond migranten aan station-Brussel-Noord. Dat is de uitkomst van overleg met de vakbonden, die met staking dreigden op 26 april. De bonden zijn enigszins gesust met een geste van de directie, al wordt de staking voorlopig niet afgeblazen. De bonden willen eerst hun achterban raadplegen.

De toestand aan Brussel-Noord is een probleem van jaren. De perrons van De Lijn liggen onder het station, maar die zijn geleidelijk ingenomen door migranten. Het gaat om mensen, vooral Afrikanen, die hopen via onze snelwegen in trucks met bestemming het Verenigd Koninkrijk te klimmen. Omdat ze geen vraag tot bescherming als vluchteling indienen in ons land, hebben ze ook geen recht op bed, bad of brood van de overheid. Ze sloegen dan maar kamp op in het Brusselse Maximiliaanpark en het aanpalende Brusselse Noordstation, waar ze hulp krijgen van NGO's en vrijwilligers. Het Brussels Gewest besliste intussen een deel van het station te geven aan de migranten, in de hoop ze te scheiden van de vele reizigers. Maar de bonden van De Lijn blijven kwaad over de overlast en omstandigheden waarin de chauffeurs moeten blijven werken.

Zicht op een oplossing is er nog altijd niet. De Lijn zit verstrikt in een politieke tango tussen Brussel en de federale regering. De Lijn beloofde de bonden nog eens dat het de bedoeling is de haltes te verhuizen naar het Noordplein. Daar wil het tijdelijk een perron voor alle bussen aanleggen, in afwachting van de bouw van een volledig nieuwe terminal buiten het Noordstation. Maar Brussel ligt zowel voor de tijdelijke als definitieve oplossing dwars. Er is voor de aanleg van bushokjes aan het tijdelijk perron toestemming nodig van Brussel, dat het voorlopig niet gaf. En Brussel draalt met de bouwvergunning voor de nieuwe terminal omdat het stationsgebouw verkocht is aan een vastgoedconsortium. Die heeft mogelijk andere plannen voor het gebouw. 

Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) duwt de bal door naar het federale niveau. Die draagt volgens de PS'er alle schuld omdat ze weigert opvang te voorzien voor de migranten. Maar dat wil de federale regering dan weer niet. De migranten moeten asiel aanvragen voor ze recht hebben op opvang.

Door de impasse is de enige oplossing kleine ingrepen. Er komen extra poetsbeurten, meer politiepatrouilles en twee vaste veiligheidsagenten uit de privésector. Die moeten ervoor zorgen dat de chauffeurs hun bus kunnen verlaten, voor een rust- en plaspauze. De Lijn dringt intussen aan bij de federale regering om de migranten elders onderdak te geven.  

Vervoort heeft twee ingangen laten afsluiten. 'Om de situatie beter te beheren. De migranten kunnen er nog altijd slapen', luidt het.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud