Heraanleg voetgangerszone in Brussel kost 33 miljoen euro

©Photo News

De gloednieuwe Brusselse voetgangerszone in het centrum van de stad krijgt een nieuw gezicht. Voor de herinrichting is 33 miljoen euro nodig. Tegen 2018 moeten de werken klaar zijn.

De verruimde voetgangerszone in Brussel bestaat bijna een maand, maar de verkeersvrije straten zien er nog deels uit zoals vroeger. Op de stoepen is een bont allegaartje van zitconstructies geplaatst. Het zwarte asfalt is sinds kort ingekleurd met vijfhoeken in felle kleuren. Dat geïmproviseerde uiterlijk moet over drie jaar plaatsmaken voor een volwaardige voetgangerszone.

Het federale fonds voor Brussel (Beliris), het Brussels Gewest en de stad Brussel moeten met geld over de brug komen. De krant Le Soir schreef gisteren dat Beliris 20 miljoen euro heeft toegezegd, maar over de precieze financiering lopen de onderhandelingen nog.

33 miljoen
In totaal mikken de partners op zo’n 33 miljoen euro voor de volledige herinrichting van de autovrije centrale lanen.

In totaal mikken de partners op zo’n 33 miljoen euro voor de volledige herinrichting van de autovrije centrale lanen. In dat scenario brengt Beliris zo’n 20 miljoen euro in voor de heraanleg van de Anspachlaan en de drie grote pleinen: het Brouckèreplein, het Beursplein en Fontainas. Het Gewest trekt 7 miljoen euro uit voor de renovatie van de metrostations Beurs, Brouckère en Anneesens. De stad Brussel moet met zo’n 6 miljoen euro over de brug komen voor onder andere een kunstwerk op het Brouckèreplein.

Beliris heeft de vergunningsaanvraag voor de werkzaamheden bijna rond. De voorbereidende werken moeten dit najaar starten.

‘We werken met een zoneconcept’, legt Eline Deswaef, woordvoerster van Beliris, uit. ‘Op verschillende plekken in de voetgangerszone komt ruimte voor andere activiteiten. Aan de Beurs kunnen evenementen plaatsvinden en op het Brouckèreplein wil de stad een kunstwerk neerzetten. De Anspachlaan delen we op in drie delen: de middelste baan is voor snel verkeer zoals fietsers. De buitenste paden zijn voor voetgangers die op hun gemak flaneren. Tussen de banen komen bomen en struiken.’

Impressies van de heraanleg van de nieuwe voetgangerszone in het hartje van de hoofdstad. ©mediafin

Een kleine maand na de inhuldiging van de autovrije zone zijn de bewoners en de ondernemers voorzichtig positief. De meeste klachten gaan over de gewijzigde verkeerssituatie.

‘Voor algemene conclusies is het nog te vroeg’, zegt Joost Vandenbroele van BRAL, een stadsbeweging die pleit voor een duurzame hoofdstad. ‘We krijgen wel meldingen van bewoners die meer last hebben van het sluipverkeer in de smalle straatjes rond de voetgangerszone. Maar de grote test van de verkeerssituatie volgt pas in september.’

Ook de Brusselse ondernemersorganisatie BECI vindt de verkeerssituatie nog niet optimaal. ‘De signalisatie voor het verkeer is niet altijd duidelijk’, zegt Jan De Brabanter, secretaris-generaal van BECI. ‘Taxi’s en leveranciers weten niet waar en wanneer ze in de autovrije zone mogen rijden.’

Voetgangerszones hebben een positief effect op de handel.
Jan Debrabanter
Secretaris-generaal BECI

Ondernemers reageren volgens BECI wisselend op de zone. ‘In het algemeen hebben voetgangerszones een positief effect op de handelaren, maar de evaluatie verschilt volgens BECI per onderneming’, stelt De Brabanter. ‘Maar hotels zeggen dat hun cliënteel afneemt, mogelijk door de verminderde bereikbaarheid. Sommige parkeergarages zijn volledig onbereikbaar geworden. Daar klagen de uitbaters over.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud