Impasse dreigt na vonnis vliegroutes

Twee aanvliegroutes uit het plan-Wathelet mogen van de Brusselse rechtbank niet meer worden gebruikt ©BELGAIMAGE

Met de rechterlijke beslissing om twee vliegroutes van het spreidingsplan grondig aan te passen, heeft het dossier geluidshinder rond Zaventem zich weer met stipnotering op de federale onderhandelingsagenda geplaatst.

De Brusselse rechtbank van eerste aanleg zorgt de facto voor een terugkeer van de situatie van voor 6 februari, toen het spreidingsplan door toenmalig staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet in werking werd gesteld. Het betreft de startroute die het Brusselse kanaal volgt en de ‘linkerbocht’ die het traject volgt boven Etterbeek, Elsene, Oudergem en Watermaal-Bosvoorde. 

Beide vliegroutes bestonden dus al, maar de capaciteit ervan werd een half jaar geleden drastisch opgevoerd waardoor er een een pak meer vliegtuigen over de betrokken gemeenten vloog. De rechter heeft nu bevolen dat binnen een termijn van drie maanden het vliegschema weer moet aangepast worden aan de toestand van voor de invoering van het zogenaamde plan Wathelet.

Als dat niet gebeurt, hangt de Belgische staat een dwangsom van 50.000 euro per dag boven het hoofd. Maar Belgocontrol, dat de luchtverkeersleiding verzorgt, zegt dat de publicatie en implementatie van alternatieve vliegroutes minstens 30 weken vergt. 'We wachten in elk geval op instructies van de FOD Mobiliteit', aldus woordvoerder. Alle verkeer via de zogenaamde Ikea-route of de Ring sturen ligt niet voor de hand.

Volgens sommige bronnen zouden in totaal 800.000 mensen die in een straal van 20 kilometer rond de luchthaven wonen nu in zekere mate lawaai ervaren.

Antoine Wilhelmi, oprichter van de burgerbeweging 'Geen Sprake Van' (Pas Question), spreekt van een 'totale overwinning'. 'Het is geruststellend om te zien hoe burgers kunnen vertrouwen op het gerecht om hen te beschermen tegen absurde beslissingen van de uitvoerende macht', klinkt het. Zijn beweging hoopt dat er nu een nieuw plan tot stand zal komen dat de dichtst bevolkte zones mijdt en rekening houdt met een milieueffectenrapport.

Politiek

Ook de voormalige Brussels minister van Leefmilieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo) reageert 'zeer tevreden' op de uitspraak. 'Onze advocaten hadden argumenten die overeind bleven', stelt Huytebroeck vast. 'Dit is een overwinning voor de verenigingen die erg strijdvaardig waren.  Brussels minister en burgemeester van Oudergem Didier Gosuin (FDF) wil dat de federale regering de bewust vliegroutes gewoon schrapt.

Cathérine Fonck (cdH)- die de bevoegdheid Mobiliteit onlangs overnam van Melchior Wathelet in de stoelendans van de formaties - verwelkomt de beslissing, die 'de inwoners ontlast die sinds onlangs overvlogen worden'. Ze is niet van plan in beroep te gaan. Nochtans heeft de  cdH samen met de rest van de regering begin dit jaar de invoering van die spreidingsplan goedgekeurd.

Merkwaardig genoeg toont ook de CD&V zich tevreden met de terugkeer naar de situatie van voor februari, toen het spreidingsplan in werking trad. 'We zijn akkoord met de situatie van voor 6 februari 2014, want zo komt men weer bij de uitgangssituatie van het Plan Schouppe', klinkt het op het kabinet van vicepremier Pieter De Crem. 'Eventuele nieuwe wijzigingen zijn voer voor de formateurs'.

En daarmee hebben de federale onderhandelaars er een extra heikel dossier bij.

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud