Advertentie
Advertentie

Nieuwe spoortunnel opsteker voor Brussels pendelnet

Werken aan het Gewestelijk Expresnet ter hoogte van het Schumanplein. ©Dieter Telemans

Eind 2015 rijden de eerste treinen door de nieuwe Brusselse spoortunnel Schuman-Josafat, een belangrijke schakel in het Gewestelijk Expresnet. Het is een eerste 'mijlpaal' voor het fel geplaagde Brusselse pendelnet.

Dat de oplevering van de nieuwe Brusselse spoortunnel Schuman-Josafat gepland was voor 2015, was al eerder geweten. Maar maandag namen spoorbaas Jo Cornu en voogdijminister Jacqueline Galant (MR) de gelegenheid nog eens te baat om duidelijk te maken dat de bouw van de spoortunnel geen vertraging heeft. Eind 2015 zullen er wel degelijk treinen denderen tussen Schuman en Meiser, waar de spoortunnel aansluit op het bestaande aanbod.

©Mediafin

De spoortunnel past in het bredere Gewestelijk Expresnet (GEN), wat een samenwerkingsverband is tussen de openbaarvervoersmaatschappijen NMBS, MIVB, TEC en De Lijn. Tegen 2025 willen zij de regio rond Brussel beter verbinden met de hoofdstad zelf. De spoortunnel Schuman-Josafat is daar een belangrijk onderdeel van. De tunnel linkt onder meer de spoorlijn Namen-Brussel en het oostelijke ringspoor, tussen Halle en Vilvoorde. 

De tunnel speelt ook in op een van de belangrijkste problemen van het Belgische spoorwegnet: de verzadigde spooras tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid. Quasi het hele treinaanbod dat van west naar oost gaat, of van noord naar zuid, moet passeren langs die smalle treinkoker. Schuman-Josafat zal als tunnel een deel van die spanning wegnemen. In de marge komen nog andere nieuwigheden, zoals een nieuw multimodaal station Schuman, aan de Europese wijk, en de opening van het station Mouterij, tussen Etterbeek en Brussel-Luxemburg. 

Dat er geen vertraging is voor de Schuman-Josafattunnel is een opsteker voor het GEN-net. De realisatie van het net begon al in 2001, maar liep in de fases daarna quasi voortdurend vertraging op. De totale oplevering is gepland in 2025. De federale overheid en de drie gewesten moeten in het kader daarvan wel nog 500 miljoen euro extra vinden. In totaal pompte de federale overheid al 2,1 miljard euro in het project. Een volgende belangrijke stap wordt gezet in 2017, wanneer een nieuw vervoersplan van de NMBS ook een forse verhoging van het GEN-aanbod zal inhouden. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud