Advertentie
Advertentie

Start werken aan Brusselse Ring in 2016

Foto Photo News ©Photo News

De Vlaamse regering heeft een beslissing genomen over de Brusselse Ring. Het doorgaand en lokaal verkeer wordt van elkaar gescheiden. Sommige delen van de noordelijke Ring krijgen daardoor extra rijstroken. De hele operatie moet in 2016 starten en zo'n 380 miljoen euro gaan kosten.

Op de Vlaamse ministerraad is vrijdag beslist over te gaan op een scheiding van het doorgaand en lokaal verkeer op de Brusselse Ring. Die optie was in het voorjaar bij studies al als beste uit de bus gekomen en wordt nu gevolgd door de Vlaamse regering. Het kostenplaatje bedraagt zo'n 380 miljoen euro en zal in verschillende fases worden uitgevoerd.  

Door de scheiding van het doorgaand en lokaal verkeer wil Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) de kruisbewegingen verminderen en zo het aantal ongevallen op de Brusselse Ring verminderen. Ze spreekt dan ook van een 'herinrichting van de rijstroken' en niet van een verbreding van de Ring. Maar op verschillende plaatsen zullen wel extra rijstroken nodig zijn, bijvoorbeeld in de zone-Jette. Voor de financiering wordt beroep gedaan op een publiek-private samenwerking.

Stappenplan

Concreet zal eerst de zone-Zaventem worden aangepakt, tussen de E40 richting Leuven en de E19 richting Mechelen. Daar komen in elke rijrichting er drie rijstroken voor het doorgaand verkeer en twee voor het lokaal verkeer. Er zal extra wegencapaciteit nodig zijn, maar op vele plaatsen zouden de huidige rijstroken moeten volstaan, klinkt het. De werken beginnen in 2016 en kosten ongeveer 100 miljoen euro. 

In een tweede fase wordt het andere grote deel van de noordelijke Ring aangepakt, dat tussen de E40 richting Gent en de E19. Die werken zullen 280 miljoen euro kosten.

Wanneer de tweede fase zal starten, is nog onduidelijk. De start hangt in de eerste plaats af van de snelheid van de werken in de eerste fase. Daarnaast moet de regering nog de nodige vergunningen op zak krijgen. Dat belooft een heikele kwestie te worden, aangezien daar afspraken met de Brusselse Regering nodig zijn. De Brusselse Regering is intern verdeeld over de kwestie. Brussels minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V) toont zich voorstander van de intenties van Crevits, maar stoot op verzet van staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen).

Grouwels heeft zich in een persbericht al positief uitgelaten over de beslissing van de Vlaamse regering. 'De scheiding van doorgaand en lokaal verkeer zal de verkeersveiligheid ten goede komen en zorgen voor vlotter verkeer.' Wel waarschuwt Grouwels voor een verdere aangroei van het verkeer. 'De optimalisatie mag niet teniet gedaan worden,' aldus Grouwels, die pleit voor meer fietsinfrastructuur en een betere autofiscaliteit. 

Meer dan wegen

Crevits benadrukt ook de aanpak van de Brusselse ring over meer gaat dan de wegeninfrastructuur. Ze timmert aan een fietsnetwerk rond Brussel van 400 kilometer. Daarnaast wil de Vlaamse regering drie tramverbindingen rond Brussel uitbouwen. Het gaat om een ringtram tussen Jette en de luchthaven van Zaventem, een tram langs de A12 tussen Brusssel en Willebroek een tram tussen Brussel en de luchthaven van Zaventm. De beslissing over die tracés wil de Vlaamse regering nog dit najaar nemen.

Reacties

Mobiliteitsorganisatie Touring toont zich verheugd over de beslissing. 'Dit is een absoluut noodzakelijk project dat een antwoord biedt op het zeer acuut probleem van verkeersopstopping, vervuiling en verkeersonveiligheid, waarmee duizenden weggebruikers dagdagelijks worden geconfronteerd,' klinkt het bij Touring. 

Oppositiepartij Groen laakt de beslissing. 'Een verbreding is geen oplossing voor de vele pendelaars, want het fileleed zal zich verplaatsen naar de op- en afritten,' waarschuwen Vlaams parlementslid Hermes Sanctorum en Brussels parlementslid Annemie Maes. 'Een verbreding van de Ring schaadt de gezondheid en de levenskwaliteit van de duizenden omwonenden in Brussel en Brabant, want de verbreding zal zorgen voor heel wat extra fijn stof en lawaai.'

Ook milieuorganisatie Greenpeace ziet de plannen van de Vlaamse Regering helemaal niet zitten. Greenpeace vindt het 'onverantwoord om in crisistijd honderden miljoenen euro's belastingsgeld te besteden aan extra rijstroken, die de files, het sluipverkeer en de verkeersveiligheid niet zullen oplossen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud