Vraagtekens bij deals over parking Eurostadion

©Jaspers-Eyers Architects

Het Rekenhof heeft vragen bij de deal over de geplande ondergrondse parking die gekoppeld is aan de bouw van het Eurostadion op de Heizel in Brussel.

In de kritiek van het Rekenhof op de rommelige boekhouding bij het Brussels Parkeeragentschap duikt ook een link met het Eurostadion op. Dat geplande voetbalstadion met 60.000 zitjes op parking C van de Heizel is vorige week door de Europese voetbalbond geschrapt als arena voor het EK voetbal in 2020. Maar de projectontwikkelaar Ghelamco wil toch doorgaan met de bouw ervan.

Het Eurostadion is gekoppeld aan de bouw van een ondergrondse parking met 12.000 plekken, waarin het Brussels Gewest en de stad Brussel mee stappen.

Het Rekenhof struikelt over een overeenkomst die het Gewest gesloten heeft over de parking. Er worden vraagtekens geplaatst bij de ‘access fee’ van 4 miljoen die het agentschap, een vehikel van het Brussels Gewest, betaalde voor het gebruik van parkeerplaatsen die moeten worden aangelegd onder parking C. ‘De overeenkomst maakt geen melding van dat bedrag en er is geen bewijskrachtig verantwoordingsstuk voorhanden’, luidt het.

Instapkosten

De passage slaat op 4 miljoen euro eenmalige instapkosten die het Gewest betaalt aan het Parkeeragentschap voor de parking op de Heizel. Dat is vastgelegd in een contract tussen de Brusselse regering en een vehikel van Brussel stad, de vzw Tentoonstellingspark.

In dat contract staat ook dat het Gewest 20 jaar lang de vzw Tentoonstellingspark, de stad dus, elk jaar 2,75 miljoen euro inkomsten garandeert uit de verhuur van 3.000 gereserveerde parkeerplekken. Elke euro onder dat bedrag belooft het Gewest bij te leggen.

Het Rekenhof struikelt over een eenmalige dotatie van 4 miljoen euro die het Gewest betaalt voor een parking op de Heizel.

Er klinken al langer verwijten over een totaal gebrek aan transparantie voor de financiering van het Eurostadion en de parking. De twee politieke trekkers van het dossier, Brussels schepen Alain Courtois (MR) en minister Guy Vanhengel (Open VLD), stelden aanvankelijk dat het project de belastingbetaler geen euro zou kosten. Maar Brussels Parlementslid Arnaud Verstraete (Groen) ontdekte dat daar weinig van klopte.

Ghelamco

Stad en Gewest betaalden elk 40 miljoen euro om voor de helft eigenaar te worden van de nog te bouwen parking. De projectontwikkelaar Ghelamco legt 80 miljoen op tafel voor de andere helft van de parking.

Daarbij stopt het niet. De stad betaalt de komende 30 jaar elk jaar 4,1 miljoen euro - btw inbegrepen zelfs 5 miljoen - om het stadion voor eigen evenementen te gebruiken. De stad gaf de terreinen voor 99 euro 99 jaar in erfpacht aan Ghelamco, terwijl de waarde geschat wordt tussen 45 en 100 miljoen euro. Het Gewest engageerde zich om 30 jaar lang 1,1 miljoen euro te betalen voor de veiligheidskosten. Het stopte ten slotte ook tussen 1 en 1,5 miljoen euro in het organisatiecomité Euro 2020, waar Courtois voorzitter van is.

De vraag is of het stopt bij die optelsom van ruim 200 miljoen euro publiek geld. Tussen de Brusselse overheden en Ghelamco is er een kluwen van contracten die niet allemaal openbaar zijn gemaakt. Er wordt gefluisterd dat het Gewest nog eens miljoenen zal ophoesten voor de aanleg van een nieuwe verbindingsweg tussen de Brusselse ring en het Eurostadion.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect