Wie Brussel binnenrijdt, moet betalen

©FRED DEBROCK/ID

Het Brussels Gewest voert nog deze legislatuur een variant in op de omstreden kilometerheffing. De nieuwe Brusselse regering kiest voor een stadstol met variabel tarief, afhankelijk van het tijdstip en het type wagen.

De hoop was lang dat Vlaanderen, Brussel en Wallonië de kilometerheffing samen zouden invoeren. Maar de Brusselaars zijn niet langer bereid te wachten, nu N-VA de invoering van de kilometerheffing in Vlaanderen van tafel heeft geveegd. Brussel gaat iedereen belasten die met de wagen Brussel binnenrijdt.

‘We hopen dat de Vlaamse regeringsonderhandelaars nog van gedacht veranderen over de slimme kilometerheffing. Want dat blijft het ideale instrument. Maar we doen het zonder hen als het moet. Er wordt al veel te lang gepalaverd’, zegt de Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). ‘De filedruk is te hoog en de luchtkwaliteit slecht. Dat heeft een negatieve impact op zowel de Brusselaars als de pendelaars.’

Slimme camera's

Brussel grijpt naar een bestaand systeem om een eigen stadstol in te voeren. In het hele grondgebied geldt al een lage-emissiezone. Die wordt gecontroleerd door een cameraschild met nummerplaatherkenning en een database. Die kan dienen om chauffeurs te doen betalen als ze Brussel binnenrijden. Brussel is van plan het netwerk van slimme camera’s de komende legislatuur fors uit te breiden.

‘Het wordt een slim systeem dat met zo veel mogelijk factoren rekening houdt’, zegt Van den Brandt. Dat kan dankzij de gegevensregistratie in het kader van de lage-emissiezone.

Een kleinere wagen betaalt minder dan een SUV.
Elke Van den Brandt
Brussels minister van Mobiliteit

‘Het systeem is niet fijnmazig genoeg om mensen te laten betalen voor elke kilometer die ze rijden. Maar we kunnen wel variëren in prijzen, afhankelijk van spits- of daluren, de plek van binnenrijden, de uitstootnorm en de grootte of het vermogen van de wagen. Een kleinere wagen betaalt minder dan een SUV, omdat ook het aspect verkeersveiligheid moet meespelen. Het is niet de bedoeling dat het een stadstol met één vast tarief wordt.’

De nieuwe tol wordt voor de Brusselaars deels gecompenseerd. Het Brussels Gewest koppelt de invoering van de heffing aan een hervorming van de autofiscaliteit. De eenmalige belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse wegenbelasting verdwijnen en vergroenen. De minderinkomsten uit het bezit worden gecompenseerd door extra centen uit het gebruik.

De Brusselse regering gaat uit van een budgetneutrale operatie. ‘Er zijn wellicht Brusselaars die hun factuur zien stijgen als ze evenveel blijven rijden als nu’, zegt Van den Brandt. ‘Wie alternatieven kiest, zoals het openbaar vervoer of de fiets, betaalt minder.’

Vlaamse pendelaars

Een veel grotere impact is er voor het kwart miljoen Vlaamse pendelaars. Zij zien hun uitgaven voor het Brusselse rekeningrijden niet gecompenseerd door een hervorming van de belastingen die ze in Vlaanderen betalen. Brussel zet zo in de verf dat de Vlaming moet betalen als Vlaanderen blijft talmen met de kilometerheffing.

De Brusselse regering trekt de komende weken en maanden de machine in gang. Er moet nog beslist worden in welke zone de heffing geldt, op het hele grondgebied of enkel in grote door file geplaagde delen van Brussel. De tarieven liggen evenmin vast. ‘Maar het systeem moet nog deze legislatuur in voege zijn’, zegt Van den Brandt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect