Advertentie

Audit snoeihard voor loodsen

©Tim Dirven

Rapport over inefficiënte werking verhoogt druk op Weyts om in te grijpen.

De Vlaamse loodsen, die schepen begeleiden van en naar de Vlaamse havens, houden in hun planning totaal geen rekening met het aantal schepen dat wekelijks de Vlaamse havens wil aanlopen of verlaten.

Dat blijkt uit een lijvig rapport van Audit Vlaanderen over de werking van de ‘nautische keten’, waarin de loodsen naast de sleepdiensten en de sluiswachters een belangrijke schakel zijn. Het Vlaamse agentschap dat audits uitvoert bij de Vlaamse administratie - Vlaamse loodsen zijn ambtenaren - registreerde vorig jaar vier maanden alle aanlopen en vertrekken van schepen naar alle Vlaamse havens.

Daaruit blijkt dat op dinsdag- en vrijdagavond tot 40 procent meer aanvragen binnenkomen van schepen die de havens willen opvaren en verlaten. Maar de loodsen houden daar in hun langetermijnplanning geen rekening mee. Het gevolg is dat schepen soms lang moeten wachten voor ze een loods aan boord krijgen. En schepen die moeten wachten kosten geld en maken klanten misnoegd.

Een grote Duitse klant liet al weten dat Antwerpen voor hem niet meer hoeft.
Marc Beerlandt
topman rederij MSC

Het rapport stelt op verschillende momenten een tekort aan loodsen vast. ‘Aanpassen van de ploegen en betere vakantieplanning zouden dat kunnen verhelpen’, luidt het stoïcijns.

Het rapport, dat nog niet publiek beschikbaar is, zet extra druk op Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Die onderhandelt met de bonden over een plan dat het loodswezen 15 procent efficiënter moet maken.

De audit dringt aan op ‘multivalente’ loodsen die op alle trajecten - zee, kanaal en Schelde - inzetbaar zijn. Maar juist daartegen voeren de loodsen actie.

Topman Stephan Vanfraechem van Voka/Alfaport, dat de privébedrijven in de Antwerpse haven vertegenwoordigt, reageert geschokt. ‘Als havenklanten willen we een goede service’, zegt hij. ‘Je mag toch verwachten dat de loodsen op die pieken, die zich blijkbaar structureel aanbieden, extra mensen inplannen zodat schepen niet moeten wachten?’ Over de huidige acties is hij duidelijk: ‘De loodsen maken misbruik van hun monopoliepositie.’

Marc Beerlandt, de topman van de rederij MSC, de grootste klant van de Antwerpse haven, noemt de acties van de loodsen ‘totaal wereldvreemd’. ‘Al onze schepen lopen vertraging op. Duizenden dokwerkers staan te wachten op ladingen. Een grote Duitse klant belde me en zei dat Antwerpen voor hem niet meer hoeft. Ik krijg dat in mijn hoofdkwartier niet uitgelegd.’

‘De enige manier om de steeds terugkerende acties van de loodsen op te lossen’, is privatisering, zegt Wilfried Lemmens van de Belgische Redersvereniging.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud