Advertentie
Advertentie

Colruyt en Mondelez beëindigen prijzenoorlog

Eind 2021 was er ook al een prijsconflict tussen de winkelketen en Mondelez. ©Wouter Van Vooren

De supermarktketen Colruyt Group en de voedingsreus Mondelez hebben een akkoord bereikt over de prijzen die de supermarktketen moet betalen voor merken als LU en Oreo.

Begin mei besloot Colruyt dat het voorlopig geen producten van Mondelez zou verkopen. In de winkelrekken stond te lezen dat de supermarktketen 'in overleg met de leverancier was om de laagste prijs te kunnen blijven aanbieden'. De aanleiding was de prijsverhoging die de Amerikaanse voedingsreus plande voor zijn bekende merken zoals LU, Oreo, Milka, BelVita, Côte d’Or, Stimorol, TUC en Philadelphia. Daarmee kwam Mondelez terug op een akkoord dat de twee partijen gesloten hadden voor heel 2023.

Mondelez motiveerde de prijsverhoging door te verwijzen naar 'onzekere marktomstandigheden' en oplopende productie- en distributiekosten. Colruyt vond toen naar eigen zeggen alleen een tariefverlaging aanvaardbaar. 'We zien dat de energieprijzen en de grondstoffenprijzen dalen. We vinden een tariefdaling van onze leveranciers dan ook eerder te rechtvaardigen', zei een Colruyt-woordvoerder eerder.

Advertentie

Het prijsakkoord loopt tot het einde van dit jaar.

Eva Biltereyst
Woordvoerster Colruyt Group

De onderhandelingen zaten enkele weken muurvast, maar intussen werd een akkoord bereikt. 'De gesprekken verliepen in een constructieve sfeer. Vandaag kunnen we melden dat er een akkoord werd gesloten en dat de producten van Mondelez opnieuw aangeleverd zullen worden', klinkt het. 'Het prijsakkoord loopt tot het einde van dit jaar.'

Of de prijsverhoging overeind blijft en de Colruyt- en Okay-klanten voortaan meer zullen betalen voor hun snacks en koekjes, is niet geweten. 'Details over het akkoord worden niet vrijgegeven', zegt de supermarktketen.

De strubbelingen tussen Colruyt en Mondelez illustreren hoe de supermarktketens de prijsonderhandelingen met hun leveranciers op het scherp van de snede voeren. Veel Belgen klagen dat hun aankopen duurder zijn geworden door de hoge inflatie. Om de consument naar de supermarkt te lokken, verlaagden verschillende supermarkten de voorbije maanden de prijs van enkele honderden producten. Al is dat vooral een reclamestunt, want ze maakten in stilte driemaal zoveel producten duurder, bleek onlangs uit een analyse door het onderzoeksbureau Daltix.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.