analyse

Consumenten zijn in feeststemming

©Loïs Denis

De euforie bij de heropening van de economie stuwt het Belgische consumentenvertrouwen naar het hoogste peil in twintig jaar.

Het consumentenvertrouwen is in juni voor de tweede maand op rij aanzienlijk verbeterd, en de indicator is geklommen naar het hoogste peil sinds maart 2021, blijkt uit de maandelijkse enquête van de Nationale Bank.

De indicator geeft enkel het sentiment van de consumenten weer. ‘Maar er is, leert de ervaring van de voorbije jaren, een sterke correlatie tussen het consumentenvertrouwen en de evolutie van de gezinsbestedingen’, zegt Peter Vanden Houte, de hoofdeconoom van ING België.

De feeststemming is tegelijk ook een uitgeefstemming. Nu de pandemie onder controle is, onder meer door de vaccinatiecampagne die als een trein loopt, en de coronamaatregelen stap voor stap versoepeld worden, zijn de consumenten klaar om het geld te laten rollen. ‘Een gelijkaardige consumptieopstoot, op kleinere schaal, hebben we ook gezien in het derde kwartaal van vorig jaar tussen de eerste en de tweede lockdown’, merkt Vanden Houte op.

Er is een grote correlatie tussen het consumentenvertrouwen en de evolutie van de gezinsbestedingen.
Peter Vanden Houte
Hoofdeconoom ING België

De kleinhandelsverkopen zijn tijdens de hele coronapandemie behoorlijk op peil gebleven. De essentiële winkels bleven open en in de weken dat de niet-essentiële winkels dicht moesten blijven, weken de consumenten uit naar de e-commerce. ‘Maar nu komt ook de dienstenconsumptie weer volop op gang door de heropening van cafés en restaurants en doordat het toerisme weer op gang komt’, zegt Vanden Houte. ‘De heropening van de economie leidt tot een groot optimisme bij de consumenten.'

Bovendien zitten de gezinnen op 25 miljard euro extra spaargeld dat ze opzij hebben gezet - voor een deel gedwongen - tijdens de coronacrisis. Een stuk daarvan zullen ze laten rollen. Dat zal de consumptie een boost geven. De Nationale Bank wees er vorige week in haar halfjaarlijkse economische vooruitzichten al op dat de consumptie dit jaar een sterke motor wordt van het economische herstel.

De essentie

  • Het consumentenvertrouwen staat op het hoogte peil in 20 jaar.
  • Er is euforie bij de heropening van de economie na de pandemie.
  • De consumenten zitten op een berg coronaspaargeld.
  • De opmars van de deltavariant kan een domper zetten op de euforie.

De sterke toename van het consumentenvertrouwen in juni is vooral gebaseerd op een fors gunstigere inschatting van de algemene economische situatie. De jongste weken kwamen er dan ook vooral positieve berichten van het economisch front. De Nationale Bank kondigde vorige week aan dat de Belgische economie tegen het einde van dit jaar opnieuw op het prepandemiepeil zal zitten.

Ook wat de werkgelegenheidsvooruitzichten betreft, zijn de consumenten allesbehalve somber. De voorspelde vloedgolf aan faillissementen en het bloedbad op de jobmarkt zijn uitgebleven, mee door de steunmaatregelen van de overheid. Die worden nu stilaan teruggeschroefd. Vanden Houte verwacht echter niet dat dat tot groot banenverlies zal leiden. ‘Er zijn alweer berichten van krapte op de arbeidsmarkt.  In een rondvraag hebben bedrijven aangegeven dat ze moeite hebben om geschikt personeel te vinden en dat ze dat zien als een mogelijke rem op de uitbreiding van hun activiteiten.’

Deltavariant

Wat wel een domper op de consumenteneuforie kan zetten, is de eventuele opmars in ons land van de besmettelijke deltavariant van het coronavirus, meent Vanden Houte. Die kan er de mensen toe aanzetten weer wat voorzichtiger te worden, minder op restaurant te gaan en drukke winkelstraten te vermijden, uit schrik besmet te geraken.  ‘Ook zonder dat het tot een nieuwe lockdown komt, kan dat een rem zetten op de gezinsbestedingen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud