Consumentenvertrouwen stijgt spectaculair

Klanten wachten buiten voor een winkel in de Nieuwstraat in Brussel. ©Tim Dirven

De geleidelijke heropening van de Belgische economie heeft vooral het optimisme over de arbeidsmarkt doen toenemen.

De indicator van het Belgische consumentenvertrouwen is in mei gestegen naar 4 punten, tegenover -6 punten in april. 'De stijging met 10 punten is een van de sterkste stijgingen ooit', zegt de Nationale Bank in een persbericht. Het is van januari 2018 geleden dat de gezinnen zo optimistisch waren. Voor een nog hoger consumentenvertrouwen moeten we terugkeren naar 2001.

De Nationale Bank merkt op dat het vertrouwen al was hersteld voor de regeringen op 11 mei versoepelingsmaatregelen aankondigden voor de zomer. De vroeger besliste heropening van de terrassen van cafés en restaurants had wellicht een positieve impact.

Het 'opmerkelijke herstel van het consumentenvertrouwen' is volgens de Nationale Bank vooral te danken aan het grotere optimisme over de evolutie van de werkloosheid in de komende twaalf maanden. De negatieve invloed van de coronacrisis op de arbeidsmarkt is voorlopig kleiner dan verwacht, omdat sommige steunmaatregelen al enkele keren zijn verlengd.

Economische vooruitzichten

De consumenten zijn ook positiever over de algemene economische vooruitzichten en zeggen dat ze overwegen om nog meer te sparen. De grootbanken en de Europese Commissie hebben de jongste weken hun groeivooruitzichten voor de Belgische economie verhoogd. Ze voorspellen nu minstens 4 procent groei in 2021, maar de economische activiteit zal pas in 2022 weer het niveau van voor de pandemie bereiken.

Niet alleen de consumenten, ook de ondernemers zijn erg optimistisch over de economie. Het Belgische ondernemersvertrouwen steeg in april naar het hoogste peil in tien jaar. De cijfers van mei worden volgende week gepubliceerd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud