Galant over NMBS: 'Ik zal mijn verantwoordelijkheid nemen'

Minister Jacqueline Galant (MR) met NMBS-CEO Jo Cornu ©Photo News

Het botert niet meer tussen Jo Cornu, de topman van de NMBS, en Jean-Claude Fontinoy, de voorzitter van de raad van bestuur. Dat bevestigen meerdere bronnen. Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant is 'not amused'.

De relatie is blijkbaar zo verzuurd dat zowel Cornu als Fontinoy brieven schrijft naar de voor de NMBS bevoegde minister Jacqueline Galant (MR) om over elkaar te klagen. Cornu meent dat Fontinoy te veel op zijn terrein komt. ‘Hij is er elke dag, zit voortdurend te telefoneren in zijn kantoor en geeft de indruk dat hij de NMBS leidt. Dat leidt tot  spanningen met Cornu’, zegt een bron.

‘Fontinoy had de gewoonte zich met alles te moeien, vooral als het ging over de vastgoeddossiers van de NMBS. Maar nu hem dat niet meer lukt, is hij gefrustreerd’, zegt een andere bron.

Het lijkt er op dat Fontinoy een strijd aan het voeren is om zijn machtspositie in de NMBS te behouden. Hij hoopt daarvoor op politieke steun. Maar minister Galant zit op de lijn van Cornu. Meer zelfs, ook zij leeft in onmin met Fontinoy, alhoewel die dezelfde partijkleur heeft. Ook zij wil af van ‘de verspilling’ bij de spoorwegen, maar botst daarbij op Fontinoy.

Ik zal mijn verantwoordelijkheid nemen indien ik door de feiten moet vaststellen dat sommigen niet dezelfde overtuiging hebben
Jacqueline Galant
Minister van Mobiliteit (MR)

‘Galant en Fontinoy spreken al maanden niet meer met elkaar. Er kan zelfs geen goedendag meer af’, zegt een ingewijde. In een reactie laat Galant alleszins verstaan dat haar geduld opraakt. Ze betreurt de interne conflicten die 'het goede beheer niet ten goede komen'.

En ze is vastbesloten de NMBS om te turnen tot 'een performante onderneming ten dienste van de reizigers'. 'Ik zal mijn verantwoordelijkheid nemen indien ik door de feiten moet vaststellen dat sommigen niet dezelfde overtuiging hebben.'

In een gemeenschappelijk persbericht dat vrijdagmiddag werd uitgestuurd proberen Cornu en Fontinoy nu de brand te blussen en 'betreuren ze dat interne brieven buiten de onderneming worden gestuurd'. Daarin ontkent Jo Cornu formeel dat het hij de voorzitter zou hebben beschuldigd van 'corruptie, gesjoemel of eender welke vorm van malversatie'. De krant De Morgen schrijft in zijn editie van vrijdag dat de CEO in een brief zijn voorzitter die corruptie verwijt.

Netwerk

Fontinoy heeft een breed politiek netwerk. Hij is al jarenlang de vertrouweling van MR-vicepremier Didier Reynders. De verwachting is dus dat hij zijn strijd verderzet en dan is de vraag wie aan het langste eind trekt.

CEO Jo Cornu (l.) en voorzitter Jean-Claude Fontinoy

In regeringskringen is te horen dat een vervanging van Cornu niet aan de orde is. ‘We hebben andere dingen op ons bord’, klinkt het. Al wordt niet uitgesloten dat op langere termijn een reshuffle aan de top van de NMBS mogelijk is.

Het resultaat is dat de NMBS voorlopig verder moet met een verdeelde top. Het bedrijf staat net op een scharniermoment. Er wordt volop gewerkt aan een hervormingsplan dat de aanzet moet zijn om van de NMBS op termijn een modern bedrijf te maken.

Dat plan moet nog dit voorjaar klaar zijn. Het moet de stiptheid van de treinen verbeteren, de 2,8 miljard euro grote schuldenberg verkleinen, het verlies terugdringen en het bedrijf op een moderne leest à la Bpost en Belgacom schoeien. Dat alles moet gebeuren met minder geld. Op kruissnelheid - in 2019 - moet de NMBS 633 miljoen euro bespaard hebben. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud