‘Hier werken 22 nationaliteiten, maar geen Waal'

Punch Powertrain-CEO Cor Van Otterloo

De versnellingsbakkenmaker Punch Powertrain in Sint-Truiden schreeuwt om werknemers. Maar een campagne om personeel aan de andere kant van de taalgrens te vinden, leverde geen resultaat op.

Punch Powertrain groeit als kool. Met een drieploegensysteem, zaterdagdiensten, occasioneel zondagwerk en het schrappen van de collectieve zomervakantie probeert de producent van automatische versnellingsbakken de explosief stijgende vraag uit Azië bij te benen. Dit jaar moet de kaap van 250 miljoen euro omzet worden gerond, tegen 2020 is het doel zeker 1 miljard euro.

Voor die groei is veel nieuw personeel nodig. Punch haalt het vandaag overal ter wereld. Uit de Limburgse regio, Vlaanderen tout court, maar ook uit Nederlands Limburg en Noord-Brabant. En op de dienst onderzoek en ontwikkeling werken heel veel buitenlanders, van Spanjaarden tot Indiërs. Onder de 470 werknemers in Sint-Truiden zijn niet minder dan 22 nationaliteiten.

We hebben met Randstad een grote wervingsactie in Luik gedaan. Resultaat: nihil! Ik vind het raar, hoor!
Cor van Otterloo
CEO Punch Powertrain

‘Het groeimodel van Punch Powertrain financieren is geen probleem. Het probleem is goede mensen vinden’, zegt de Nederlandse CEO Cor van Otterloo. ‘Ik heb hier mensen uit India. Die gaan in de diepte. Er zijn maar weinig techneuten die na hun studie de diepte in gaan. Indiërs en Spanjaarden wel, dat zijn vakspecialisten.’

Maar personeel vinden is complex. ‘Het lukt wel maar het is veel werk’, zegt van Otterloo. ‘We hebben nu advertenties op de bussen van De Lijn: ‘Punch zoekt CNC-operators’. Benieuwd of we ze vinden. En dan roept iedereen: ‘De werkloosheid in Wallonië!’ Nou, we hebben met Randstad een grote wervingsactie in Luik gedaan. Resultaat: nihil! Daar zijn toch veel werklozen? En het is echt niet ver naar Sint-Truiden, hè! Maar niemand. Er is hier zo’n stevige virtuele grens tussen Vlaanderen en Wallonië. Ik vind het raar, hoor.’

Van Otterloo’s verhaal klinkt als dat van vertrekkend Voka-voorzitter Michel Delbaere. Die verbaasde zich twee weken geleden in een interview met De Tijd ook over de moeilijkheid om personeel aan de andere kant van de taalgrens te vinden voor zijn voedingsbedrijf Crop’s. ‘Om mijn bedrijf als voorbeeld te nemen: bijna de helft van de arbeiders zijn Fransen, maar nauwelijks Walen. We zijn geen uitzondering in de streek. En dat terwijl Doornik veel dichter ligt dan pakweg Valenciennes. Waarom geraken Walen niet tot hier? Het is duidelijk dat de Forem, de Waalse tegenhanger van de VDAB, veel beter moet activeren.’

Er zijn maar weinig techneuten die na hun studie de diepte in gaan. Indiërs en Spanjaarden wel, dat zijn vakspecialisten
Cor van Otterloo
CEO Punch Powertrain

Randstad-arbeidsmarktdeskundige Jan Denys is niet verbaasd over de verzuchtingen van Van Otterloo en Delbaere. ‘In Europa doet België het, samen met Italië, al jaren slecht voor arbeidsmobiliteit. Sinds een aantal jaren is er wat vooruitgang geboekt, maar niet veel. Dat er meer Fransen dan Walen in West-Vlaanderen werken, komt waarschijnlijk doordat in Frankrijk de werkloosheidsuitkering in de tijd beperkt is, in tegenstelling tot in ons land.’

De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) werkt al enkele jaren samen met de Waalse en Brusselse zusterorganisaties Forem en Actiris. ‘Een beperkt aantal vacatures, zoals knelpuntberoepen of vacatures die al heel erg lang openstaan in Vlaanderen, spelen we ook door aan Forem’, zegt VDAB-woordvoerder Anneke Ernon. ‘Maar het klopt wel dat er af en toe mentale barrières zijn. Zowel bij de werklozen als bij de bedrijven’.

Vorig jaar vonden via de samenwerking tussen VDAB en Forem zo’n 1.800 mensen uit Wallonië een baan in Vlaanderen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud